Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Borje
bensinskalle skrev:Jaha... Ja själva remskivan sitter ju inte på kona i alla fall. Men när den sitter för hårt och man inte kommer åt att slå med klubba så är avdragare det bästa att använda. Gäller bara att du har en stor en som rår på skivan.

Hur stor är risken att man drar sönder kanterna på remskivan när man använder avdragare?

/ Borje
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Borje skrev:
bensinskalle skrev:Jaha... Ja själva remskivan sitter ju inte på kona i alla fall. Men när den sitter för hårt och man inte kommer åt att slå med klubba så är avdragare det bästa att använda. Gäller bara att du har en stor en som rår på skivan.

Hur stor är risken att man drar sönder kanterna på remskivan när man använder avdragare?

/ Borje
Den är minimal. Ta helst en av de inre kanterna då dem är grövre vill jag minnas, om man nu är osäker ;) Men skulle det gå sönder är det ändå läge att investera i en ny remskiva för så lätt ska den inte pajja och så hårt ska den inte sitta
av rd350
Rostlösare, två stora skruvmejslar mellan remkåpan och remskivan, bänd växelvis och skivan släpper (till 98%!) När kåpan spricker har du tagit i för hårt!! :wink:
av Borje
Jag tackar för svaren.

Jag börjar få lite grepp om situationen om demontering av remskivan.
När jag sen har fått bort remskivan.

Vad behöver jag för verktyg för att byta kamreren på en B230F?
Vilka verktyg. Gärna exempel från Biltemakatalogen?

/ Borje
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Behövs inga särskilda verktyg, allt du behöver är en 17mm nyckel, en polygrip och en spik. Du lossar muttern till spännrullen lite, tar tag runt fjädern med polygripen och pressar ihop fjädern. När fjädern är ihoppressad ska du se ett hål som du kan sticka in spiken i så håller sig fjädern ihoptryckt medan du byter remmen. När du väl spänt ihop spännrullen så är det bara att kränga av remmen.

Men se till så motorn är nollad innan du tar av remskivan i så fall, för det går ju inte att vrida vevaxeln utan remskivan monterad
av mittipannan
bensinskalle skrev:Behövs inga särskilda verktyg, allt du behöver är en 17mm nyckel, en polygrip och en spik. Du lossar muttern till spännrullen lite, tar tag runt fjädern med polygripen och pressar ihop fjädern. När fjädern är ihoppressad ska du se ett hål som du kan sticka in spiken i så håller sig fjädern ihoptryckt medan du byter remmen. När du väl spänt ihop spännrullen så är det bara att kränga av remmen.

Men se till så motorn är nollad innan du tar av remskivan i så fall, för det går ju inte att vrida vevaxeln utan remskivan monterad

isället för polygripen kan man dra i kamremmen mellan kamaxel och agregattaxel och sen trycka i spiken/ dornet.
Användarvisningsbild
av dalle76
mycket bra beskrivning.tänk bara på att guiden är till 740. 240 driver oljepumps drevet även fördelaren så det måste ligga rätt även det!
av Rådlös
Måste få höja en varningsflagga här!
I länken från Taxen står det att mellanhjulet inte är lägesberoende eftersom det bara driver oljepumpen. Det måste bara gälla 740 i så fall där fördelaren sitter på kamaxeln, men på alla 240 drivs fördelaren av det mellanhjulet, och både remmen och hjulet har markering som skall passa ihop.

För den som undrar, alla 240 har fördelaren i motorblocket. 740 har fördelaren som en förlängning på kamaxeln, bakom motorn. Det montaget skulle inte få plats i en 240.

Så kolla detta redan när du plockar ner remmen. Sedan finns det ju ett kontrollmärke i fördelaren också, men det kan vi ta en annan gång.
För övrigt är det en bra beskrivning.
av Borje
Tack för en utförlig beskrivning och alla inlägg med specifikationer för 240.
Nu kan jag kanske ha en chans att klara ut det!

Är det någon som dessutom kan tala om hur hårt kamremmen ska spännas?

Hälsningar

Borje

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]