Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hj
Tvättade nyligen min S60 m h a högtryckstvätt som så många gånger tidigare, men den här gången hände nåt skumt och irriterande.

En liten flaga av färgen släppte längst fram på höger bakdörr, ca 1 cm lång och 3 mm bred. Trots lackförsegling och normalt avstånd med vattensprutan.

Nu syns ett svart färglager under och på en mycket liten del verkar underlaget till den svarta färgen synas, ser metallfärgat ut. Är det plåten?

Nån som varit med om nåt liknande? Jag vet att denna dörr byttes ut av föregående ägare, kan den vara slarvigt lackad? Det gjordes iofs av Upplands Motor i Uppsala. Kan något sand/saltkorn ha åkt med vattnet genom sprutan och slagit bort lacken?

Slutligen, vad kostar det att fixa detta hos en lackerare?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Hejsan

Alltså måste nog har varit ett slarvigt lackering på den dörren, färgen ska absolut inte släppa oavsett vad, jag hade nog kört till den verkstad som den är lackerad hos och bett de lackera om den,,,kanske inte tillräckligt med klarlack....varför byttes dörren !? var den krockad !?

min vän hade liknande problem med sin Polo årsm,02 främre stötfångare, tvätta med högtryck och lacken släppte, tog in den till motormännen och de konstaterade att den har varit krockad och omlackerad .....
Kostar en del att lackerar om en dörr tror jag, men bor du i malmö, så har jag en god vän som arbetar på http://www.chipsaway.se som kan hjälpa dig..

Men hur ofta tvättar du bilen med högtryck och hur nära håller du munstycket !?
Användarvisningsbild
av falcon
Du kanske hade en lite lackskada/stenskott som gjorde att högtryckstvätten fick tag i klarlacken?
Det har hänt mig.

//Peter
Användarvisningsbild
av hj
G-kraft skrev:Hejsan

Alltså måste nog har varit ett slarvigt lackering på den dörren, färgen ska absolut inte släppa oavsett vad, jag hade nog kört till den verkstad som den är lackerad hos och bett de lackera om den,,,kanske inte tillräckligt med klarlack....varför byttes dörren !? var den krockad !?

min vän hade liknande problem med sin Polo årsm,02 främre stötfångare, tvätta med högtryck och lacken släppte, tog in den till motormännen och de konstaterade att den har varit krockad och omlackerad .....
Kostar en del att lackerar om en dörr tror jag, men bor du i malmö, så har jag en god vän som arbetar på http://www.chipsaway.se som kan hjälpa dig..

Men hur ofta tvättar du bilen med högtryck och hur nära håller du munstycket !?
Glömde bort denna fråga...

Dörren byttes av förra ägaren eftersom han skrapade i en pelare med den. Antar att den lackades av Upplands Motor i Uppsala, det var iaf de som satte dit den. Skadan är ju bara 10 x 4 mm, så hela dörren behövs väl knappast lackas om.

Tvättar med högtryck några gånger per år och har alltid munstycket minst 50 cm från plåten, har aldrig hänt tidigare. En kompis hade en teori om att det åkt med något saltkorn eller sandkorn i högtrycken som slog loss lacken, men det kan ju vara som Falcon säger också.

Hur som helst borde jag kanske höra med Upplands Motor...
av blizzy
Hej,det här är ett bekymmer med nya lackmetoden,Upplands motor använder den med så många andra.Och det är vattenbaserad bas färg.2007 är det förbjudet att använda lösningsmedelbaserad basfärg.Men många har redan börjat med det.Har sett lacksläpp på sprillans nya mercedes som har vattenbaserat från fabriken.Rena dyngan alltså......
av agb007
Vattenbas är ingen dynga och har användts av Volvo sedan -91 så nytt är det inte precis.
Sen vad gäller skadan på 10 x 4 så är det inte lätt att fixa nyansen om den inte ligger nära en kant. ljusa metallicar är inte alltid en höjdare
av blizzy
agb007 skrev:Vattenbas är ingen dynga och har användts av Volvo sedan -91 så nytt är det inte precis.
Sen vad gäller skadan på 10 x 4 så är det inte lätt att fixa nyansen om den inte ligger nära en kant. ljusa metallicar är inte alltid en höjdare
mmmm,för mej e det nytt iallafall,jag har lackat sen -79,och det här med vattenbaserad färg så kan du ju tänka dej hur det blir om man får ett stenskott å klarlacken släpper,då ligger ju vattenbasen "naken",regnar det på den då,då finns det risk att färgen löser upp sej.Och till slut har du inget skydd kvar,risk för korrision(rost).
av agb007
...men den är ju härdad då!
Om den teorin du har skulle stämma skulle det räcka med lite vatten i motorrummet/bagaget för att få färgen att släppa. I motorrum/bagage finns ju ingen klarlack. "Naken" med andra ord.
av blizzy
agb007 skrev:...men den är ju härdad då!
Om den teorin du har skulle stämma skulle det räcka med lite vatten i motorrummet/bagaget för att få färgen att släppa. I motorrum/bagage finns ju ingen klarlack. "Naken" med andra ord.
Det finns ingen härdare i basfärg,i motorrum e det lackat me 2k - lack .
av agb007
blizzy skrev:
agb007 skrev:...men den är ju härdad då!
Det finns ingen härdare i basfärg,i motorrum e det lackat me 2k - lack .
Nä där har du fel.
Motorrumet/huven är målad med vattenburen baslack endast. Man målar faktiskt direkt på ed inte ens mellanlack/fyller.
V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]