Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Cedrix skrev:Kan tyvär bara hålla med om att V70 (och troligen nyare volvo generellt) inte är lika billiga och pålitliga som äldre modeller att äga!

Har precis beställt nya bussningar till länkarmaran och fjäderbenslager fram, sedan har jag något oljud i motorn, kan ha med dåliga motorfästen att göra.
Måste byta AC kompressor =11000:-
Torkarmotorn bak måste bytas =2300:-
Bussningarna i framvagn = 5000:-
Tjutande turbo oljud= ?0000
Får man fråga varför Ac kompressor skall bytas

varför behöver hela kompressorn bytas eller räcker det inte med att byta magnet kopplingen ??

Pengar att spara!

//Goose
av Cedrix
Lagret i kompressorn är dåligt
Användarvisningsbild
av gooose
Det är kollat så att det inte är lagret vid/i remskivan ??
Låter det hela tiden motorn är igång+ något mer när kompressor slår till
Eller låter det bara då kompressorn slår till och är helt tyst då den står i läge OFF

Det är rätt ovanligt att lagret i kompressorn havererar

//Goose
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gooose skrev:
VolvoB20 skrev:Flera i tråden som limmat drivaxlarnas splines. Jag gjorde det också. Inte bra.....

Megadumt att göra så, bättre att det klonkar lite istället. När det är limmat går inte skiten att ta isär om man tex behöver byta någos så enkelt som en drivaxelgummidamask.
Det räcker att ta loss driv axeln och fetta in splines med ett vattenfast fett ljudet försvinner även på detta sätt och som liten bonus så går det att få isär i framtiden vid eventuella reparationer

om man har otur så får detta utföras efter ett par år igen (beror självklart på hur mycket man kör)men det är det värt för att slippa limmet

//Goose
Jag hade aldrig kommit på en så dum sak som att limma skiten, det var Volvoverkstaden som gjorde detta vid service (Genuine Volvo) enligt centralt direktiv tydligen :-O)
Användarvisningsbild
av gooose
VolvoB20 skrev:
gooose skrev:
VolvoB20 skrev:Flera i tråden som limmat drivaxlarnas splines. Jag gjorde det också. Inte bra.....

Megadumt att göra så, bättre att det klonkar lite istället. När det är limmat går inte skiten att ta isär om man tex behöver byta någos så enkelt som en drivaxelgummidamask.
Det räcker att ta loss driv axeln och fetta in splines med ett vattenfast fett ljudet försvinner även på detta sätt och som liten bonus så går det att få isär i framtiden vid eventuella reparationer

om man har otur så får detta utföras efter ett par år igen (beror självklart på hur mycket man kör)men det är det värt för att slippa limmet

//Goose
Jag hade aldrig kommit på en så dum sak som att limma skiten, det var Volvoverkstaden som gjorde detta vid service (Genuine Volvo) enligt centralt direktiv tydligen :-O)
Japp helt riktigt i ett service meddelande från Volvo skulle drivaxlarna limmas ?:-/

men alla följer inte detta slaviskt det är trots allt så att behåller man kunden och kunden behåller bilen så får jag problem när jag som mek skall ha loss detta så för min egen och alla andras bästa så bör man använda fett till detta ljud

//Goose
av Wolve
[quote="Wolve"]Hmm. Nog verkar det bli höga kostnader allt..

Vi köpte en v70 D5 awd momentum -07 i april 2010 8400mil (bilen har tidigare ägts av en äldre herre sedan ny). Sedan dess har bilen varit på verkstad flera gånger.. + eget mekande..

1. Högtalare förardörr spräckt (trodde vi + volvo) efter byte visade det sig att stereon var paj..
2. Ett knakande ljud från drivaxlarna på båda sidor kom ganska snart och in på volvo igen och då limmades dessa fast :evil: Inte så smart tyckte jag...
3. Ett starkt visslande ljud från turbo dök senare upp och volvo tror att det är ett rör som är spräckt. Har inte varit dit med bilen än, då jag har 18mil dit...
4. Ett skrammel från passagerardörren som jag inte vet vart det kommer ifrån (övre hörn vid bakspegel) trycker jag lite lätt på dörren så försvinner det.. har ikväll rivit av dörrsidan 3ggr och satt tätlist runt dörrsidan. kollat högtalare. fönsterhissmotor, kablar, dekorlist men icke det skrammlar som f-n :-(O)

En liten uppdatering efter verkstadsbesök....

Det visslande ljudet (3) var inte ett spräckt rör utan det var visst själva turbon som var dålig...
(bilen har nu gått 9600mil) Volvo har nu bytt till en helt ny turbo

Skrammlet i dörren (4) visade sig vara backspegeln som nu är åtgärdat = skönt..
Senast redigerad av 1 Wolve, redigerad totalt 0 gånger.
av Shunten
gooose skrev:Det är kollat så att det inte är lagret vid/i remskivan ??
Låter det hela tiden motorn är igång+ något mer när kompressor slår till
Eller låter det bara då kompressorn slår till och är helt tyst då den står i läge OFF

Det är rätt ovanligt att lagret i kompressorn havererar

//Goose
Lämnade in min V70 T5 idag till Bilia för felsökning. Missljudet var ett skrapande ljud från vattenpump, generator sidan på motorn. Ljudet ändrade volym när något slog till. Fick besked om att kompressorn till AC måste bytas. Kostnad 13500 kr.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har inte haft några större problem med min V70 2.4T-01. Jag köpte den 2005 sedan när den hade gått 8000mil, nu har den gått 21000mil.

Jag kan nog inte säga att jag bytt något som inte är slitdelar egentligen. Lite bussningar, kulleder, krängningshämmarstag, batteri, massa bromsar etc. Bara slitdelar. Det mest retsamma är ju handbromsbackarna som släpper i limmningen, dessa har jag fått byta två ggr och jag skulle knappast kalla det för slitdel.

/Martin

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]