Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glennke
tja jag har en volvo 855 t5 94:a med ett start problem. det är som om den inte har tillräkligt med batteri för att starta den men den gör tändningar. jag har pratat med lite folk som har grejat en del men två av dom säger att de kan vara lyftarna som hängt sej. jag köpte bilen i maj månad och före köpet hade dom bytt kamremen så den är ny.

och får jag kopplat på startkablar så får den ju som i vanlig ordning mer ström men startar inte ändå batteri typ är av BILTEMA så är la inte det bästa. kom med tips och trix på vad de kan va.

tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: justerade rubriken lite /Grammse
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det första du måste göra är att se till att du har ett fulladdat fullt fungerande batteri innan man kan göra någon effektiv felsökning så börja med den biten.

Mvh GK
av glennke
gnestakalle skrev:Det första du måste göra är att se till att du har ett fulladdat fullt fungerande batteri innan man kan göra någon effektiv felsökning så börja med den biten.

Mvh GK

okej jo men de är laddat.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När du mäter batteriet, hur många volt får du då. Du bör kunna få 12,5 volt på ett batteri som är fulladdat.

Om batteriet är PK kan du prova med lite startgas om motorn startar, startar den då är problemet bränslerelaterat.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
av glennke
gnestakalle skrev:När du mäter batteriet, hur många volt får du då.

Mvh GK

ja du just nu har jag inte mätt. men förut var de 13,2 eller vad det var. kommer inte ihåg.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
13,2 är alldeles för högt det måste ha varit med motorn igång förut när motorn startade. Du skall mäta med tändning avslagen. Om ovanstående är mätt med motor igång så har du antingen dåligt spänd generatorrem, dåliga kol eller dålig laddregulator.

Titta även i mitt förra inlägg som jag editerade lite, du hann svara innan jag editerat klart. :)

Mvh GK
av glennke
gnestakalle skrev:13,2 är alldeles för högt det måste ha varit med motorn igång förut när motorn startade. Du skall mäta med tändning avslagen. Om ovanstående är mätt med motor igång så har du antingen dåligt spänd generatorrem, dåliga kol eller dålig laddregulator.

Titta även i mitt förra inlägg som jag editerade lite, du hann svara innan jag editerat klart. :)

Mvh GK

hahah såg det nu. men jag fick start på den måste varit att lyftarna hade hängt sej för nu går den som en klocka. men tack för tipsen och hjälpen:D trevligt att de finns folk som vill hjälpa en främling. tack så mycke!!
av *pettson*
glennke skrev:
gnestakalle skrev:13,2 är alldeles för högt det måste ha varit med motorn igång förut när motorn startade. Du skall mäta med tändning avslagen. Om ovanstående är mätt med motor igång så har du antingen dåligt spänd generatorrem, dåliga kol eller dålig laddregulator.

Mvh GK

hahah såg det nu. men jag fick start på den måste varit att lyftarna hade hängt sej för nu går den som en klocka. men tack för tipsen och hjälpen:D trevligt att de finns folk som vill hjälpa en främling. tack så mycke!!
Det första du kan göra för din bil är att GLÖMMA att tryckarna hängt sej..
Det existerar inte, det är en ytterst dum förklaring som okunniga verkstäder har på ett helt annat problem som finns att läsa om här i forumet.
av Redlös

Mvh GK
En frisk, laddad bly/syra cell har en vilospänning på c:a 2,2 volt. 2,2x6 celler i ett batteri = 13,2 volt. Batteriet verkar då vara alldeles friskt! (En nyladdad cell kan ha ända upp till 2,28 volts spänning.)

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]

har haft detta problem ett längre tag, lyset […]

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kinetic,[…]