Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Obeliix
Gixxer rolle skrev:Obelix! Jag håller med dig i allt men 5 min för att backa ned båten i sjön? ;)
Japp, nerfarten är som ett förbaskat stup med typ 40 graders lutning samt så är det väldigt trångt då det alltid är nån sate som ställer sina trailers i vägen :shock: ....
Användarvisningsbild
av isak
Gixxer rolle skrev:Obelix! Jag håller med dig i allt men 5 min för att backa ned båten i sjön? ;)

grundfrågan?

de andra åsikterna är redan bekanta!
Användarvisningsbild
av CarMan
Obeliix skrev:
isak skrev:TACK FRED!
äntligen en realist bland övriga besserwisser som har förstått det hela!
har en elegant lösning liknar Freds gör samma verkan i slutändan! ni som vill ha den PMar mig så slipper vi bli bombade av åsikter i frågan.
Pm snälla innan jag sätter en penna genom buzzern ! :D

Alltså ni som skriver (Ta På Er Bälte) måste förstå att det inte är bältet vi vill slippa utan ett J*vla plingande hela tiden.

Man blir ju vansinning för guds skull.

Ett par exempel:

Kommer till Björka Byggmateriel för att handla:
1. Springer in i butiken för att låna kärra.
2. Hoppar in i bilen för att backa intill släpet typ 5m. (PLING:PLING:PLING:PLING)
3. Hoppar ur & kopplar på släpet.
4. Hoppar in för att köra in i Brädgården 20m bort (PLING:PLING:PLING:PLING)
5. Plockar på lite brädor.
6. Hoppar in för att köra fram 20m till nästa sort brädor (PLING:PLING:PLING:PLING)
7. Plockar på lite brädor.
8. Hoppar in för att köra fram 20m till nästa sort brädor (PLING:PLING:PLING:PLING)

Ska sjösätta båten:

1.backar ner i sjön med ett j*vla plingande i 5 min (PLING:PLING:PLING:PLING)

Alltså helt ärlig så gillar jag verkligen att man blir påmind och sätter på sig bältet men det finns ju gränser för guds skull.

Ni som tycker att det är fantastiskt bra borde skaffa ett plingande ljud när ni går utanför dörren som en liten varning att man utsätter sig för risk. :)

nä bort med skiten.

Personligen skulle jag vilja ha ett plingande & blinkande först när jag är uppe i 30km i timmen, men det är ju bara min åsikt. :)
Fast det där stämmer ju inte, du far ju med osanning !
Jag är lite osäker på om just XC90 av din åsrmodell plingar eller inte när man backar, men är helt säker på att den inte plingar fören man når en viss far (3km/h) så tror inte det plingar så mycke när du ska hänga på släpet.

Hur många pling hinner det plinga när du kör 20m ?

för er andra som inte kört XC90 så kan jag tala om att ljudet är mycket lågt i denna bil, tills man når 20km/h eller vilken hastighet det var, då blir det högt & är av iriterande karaktär.

/ från en som dagligen kör 50m med 6-7 olika bilar med plingande bältesvarnare... man vänjer sig.

Det som stör mig mer är min privata bil som plingar innan bilen rörsig, tycker den funktionen inte är genomtänkt.
Användarvisningsbild
av isak
trodde du anv- bältet innan du satte i nyckeln CAR-MAN?
tänk om du skulle kollidera med en kollega och skada dig?
Användarvisningsbild
av Obeliix
CarMan skrev:
Fast det där stämmer ju inte, du far ju med osanning !
Jag är lite osäker på om just XC90 av din åsrmodell plingar eller inte när man backar, men är helt säker på att den inte plingar fören man når en viss far (3km/h) så tror inte det plingar så mycke när du ska hänga på släpet.

Hur många pling hinner det plinga när du kör 20m ?

för er andra som inte kört XC90 så kan jag tala om att ljudet är mycket lågt i denna bil, tills man når 20km/h eller vilken hastighet det var, då blir det högt & är av iriterande karaktär.

/ från en som dagligen kör 50m med 6-7 olika bilar med plingande bältesvarnare... man vänjer sig.

Det som stör mig mer är min privata bil som plingar innan bilen rörsig, tycker den funktionen inte är genomtänkt.
Det är möjligt att den inte plingar när jag backar kommer faktiskt inte ihåg.
Men innan man backar så kör man fram ändå för att sedan backa till och då plingar det.

Det som retar mig alltså är inte att bilen larmar när man har börjat köra utan att bilen plingar om den startas utan att bilbältet är på och att den låter när man kryper/rullar fram väldigt sakta.

Precis som du säger så börjar det låta ordentligt efter typ 20km/h men så skall det vara också detta är absolut inget som irriterar mig för då skall bältet ha satts på.

Jag fick ett nummer till en Volvo tekniker igår som möjligen visste hur man kunde ändra det hela med mjukvaran ska ringa han på måndag och se om det finns en mjukvarulösning för det.

Men tanken slog mig att man borde väl kunna manipulera sensorn som känner av om det sitter någon i stolen istället för bältessensorn, då detta är också lite irriterande att man inte kan ha en ICA kasse med mat på passagerarsidan.

Annars får jag hoppas att jag vänjer mig. :)
av Fred
Jag skulle akta mig för att manipulera sensorn i stolen. Den känner av vikten på den som sitter där och anpassar sprängladdningen i krockkuddarna och övriga SRS-komponenter därefter.
Användarvisningsbild
av Obeliix
Fred skrev:Jag skulle akta mig för att manipulera sensorn i stolen. Den känner av vikten på den som sitter där och anpassar sprängladdningen i krockkuddarna och övriga SRS-komponenter därefter.
Ajdå, nä då är det ju inget alternativ det heller.
Vill ju bara ha bort plingandet och detta utan att påverka någon annan funktion & speciellt SRS.
Men hur blir det då om man just i krockögonblicket reser på rumpan för att typ plocka ur en lapp från bakfickan och så smäller det, då är det ju ingen vikt på stolen ?
Antar att den kör på det som registrerats sist i dator kanske?

Nåja blir väl å titta på elschemat o se om det går strypa signalen från bältet som skickas till buzzern om man nu kommer sig för någongång och om inte Volvo mekarn trixar till det....

Tack för påpekandet Fred !
av Fred
Ingen orsak Obelix!

Vi har ju ännu inte fått bekräftat ifall XC90 har samma konstruktion som V70N och S60 för bältesvarnaren men om så är fallet fungerar min modd utmärkt! Det enda den gör är att lura SRS-datorn att bältet alltid är kopplat så krockkuddarna kommer utlösas efter de parametrarna. Detta innebär inga problem så länge man alltid är bältad när det behövs. Om jag förstått det rätt så kan detta dock bli lite farligt om man INTE är bältad när det behövs eftersom SRS-datorn smäller större laddning när bältet är på och mindre laddning när bältet är av. Detta för att sprängkraften inte ska bli för stor om inte bältet fångar upp personen.
Användarvisningsbild
av isak
när jag obducerade mitt gamla 03 säte hittades ingen viktsensor! nyare årsmodeller kanske den finns?
det bör ju finnas folk som kan upplysa om hur den ser ut.
Isak
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60