Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då är det dags att börja dra säkringar och se vad det är som drar ström.

Men innan jag skulle göra något sådant skulle jag mäta med en vanlig amperemätare, för som CarMan säger är noggranheten inget vidare med en tångamperemätare när det är tal om sådana här småströmmar. Detta gäller speciellt små likstömmar där felen kan bli enorma med tångamperemeter.
Cox skrev:Men hallo ! Du har ju garanti på bilen boka tid i stället för att felsöka på den själv.
Instämmer, men som du ser i tredje (eller var det fjärde) inlägget i tråden så har han en bokad tid och är bara nyfiken om någon annan råkat ut för samma problem!
Som sagt, verkstadstid är bokad om några veckor men det vore ju skönt att veta hur mycket man kan lita på bilen fram tills dess. Mina beräkningar om nu 1A stämmer är att bilen inte får stå okörd mer än 3 dagar innan den är slut. Jag har ju alltid Volvo assistans att falla tillbaka på men det känns ju sådär.
Och som sagt, om det här är ett elfel så är ju inte alltid sådana lätta för verkstaden att hitta. Därför är all input jag kan få värdefull för att försöka ringa in problem. Det verkar ju inte vara direkt ovanligt heller eftersom jag hört från bekanta och andra på forumet här att vissa V70 har svårdiagnostiserade elfel. Även bärgaren som hämtade mig när jag hade fel på tankmätaren förut sade att han hämtar upp många V70 II som har konstiga fel relaterade till elsystemet.
En fråga. Du har dragkrok, är dragets elkontakt varm?
Enzo skrev:Håller med ovanstående, orka hålla på själv när man har garanti.
Cox skrev:Men hallo ! Du har ju garanti på bilen boka tid i stället för att felsöka på den själv.
Garanti kan ju innebära att jag måste köra många mil till verkstad, lämna in bilen och vara utan bilen ett längre tag och då fixa andra färdmedel under tiden.

Min volvoverkstad har aldrig tex erbjudit lånebil under garantirep.....

Dessutom laddar dom ju ofta bara ny mjukvara och hoppas det löser sig

Felsöka kan man ju göra själv på 5 minuter, så det är väl en bra start......
av Cox
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Håller med ovanstående, orka hålla på själv när man har garanti.
Garanti kan ju innebära att jag måste köra många mil till verkstad, lämna in bilen och vara utan bilen ett längre tag och då fixa andra färdmedel under tiden.

Min volvoverkstad har aldrig tex erbjudit lånebil under garantirep.....

Dessutom laddar dom ju ofta bara ny mjukvara och hoppas det löser sig

Felsöka kan man ju göra själv på 5 minuter, så det är väl en bra start......
Visst kan man göra det, men jag skulle inte göra det, har jag betalat dyra pengar för en ny bil, så ägnar jag inte en minut för att felsöka på den. Bokar omedelbart in en tid och lämnar in bilen. Men det är jag det :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]