Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har vi mätt igen, första gången mätte vi fel kabel vid -. Nu visar både + och - i runda slängar 1A. Vi testade även att lägga mätaren utan någon sladd i ovanpå batteriet för att utesluta att det stör mätningarna men där gav det inget utslag.
VolvoB20: Jag ska testa ikväll när jag kommer hem, ska då öppna huven när jag parkerar och mäta någon timme senare.
Batteriet blir raskt utladet ved bruk av Webasto varmer og korte kjørestrekninger.
Mjukvareoppdateringer kan løse problemet?
Senast redigerad av 1 Twendor, redigerad totalt 0 gånger.
det är nog inget som är galet med att ni får ett utslag på omkring 1 amp då bilen är "avstängd" , det är ju så att det finns sytem i bilen som är aktiva även då . Bland annat som nämdes larmet .
1.1 ampere motsvarar en förbrukning på 13,2 watt (12*1,1)

Att din bränslevärmare "klagar" på låg batt spänning ligger säkert i en felaktighet i mjukvaran för värmaren
Du har fel på programvaran när du får fram låg batterinivå det kommer lösa sig efter den 20okt batterivakten ligger för högt den stänger redan runt 13,4 men då har du ju ännu jätte mycket ström så nu kommer dom ända så den stänger först runt kanske 12,6 kommer inte ihåg exakta siffror då kommer värmaren gå som en dröm. hade samma fel på min MY10 har en -08 den har aldrig gjort så men MY10 varna direkt från den var ny men efter dom programera om den så funkar det.
Jag har mätt nu när bilen varit av och låst i 40 minuter,.fortfarande 1A. Jag får det inte att gå ihop, om det nu är riktigt att den ska dra 1A. Med mitt batteri ger det ca 80 timmar standby, dvs mindre än fyra dagar. Jag mätte även på en V70 MY00, den drog ca 0.15A låst och larmad.
Släng tångampermätaren o mät med en vanlig.
Det går inte att presitions mäta med en tångampermätare, du måste ha en mätare som klarar en nogranhet på 0,01A (bilen ska dra 0,02A eller lägre)

Lås o larma bilen med alla dörrar & luckor stängda, mät sendan när bilen ståt orörd i 15 minuter.
poseidon skrev:Hur mäter man med alla luckor å dörrar stängda?

"Förläng" batterikabeln så du kan dra ut den ur motorrummet i slinga med huven stängd. Du behöver ingen grov kabel då du inte ska köra startmotorn.

Startkablar går ju tex bra att göra det med.
De tester jag gjorde igår var ju visserligen med huven öppen så det finns en risk att det påverkar att exempelvis en styrbox inte går ner i viloläge. Men ändå, jag tycker att det kan förklara mina problem jag haft med batteriet om jag räknar lite på siffrorna. Säg för sakens skull att bilen drar ~1A i viloläge, batteriet har en kapacitet på 80AH. Enkelt räknat är då batteriet tomt efter drygt 3 dagar utan någon laddning.
Min bil blev strömlös efter att den stått obrukad under fredagen, körd ca 5 mil på lördagen, obrukad på söndag och halva måndagen då jag försökte starta det. Jag tycker att dessa faktorer sammantaget pekar på att det är någonting i bilen som drar ström, och runt 1A verkar stämma bra om man ser hur lång tid det tog för den att tömma batteriet.
Problemen med bränslevärmaren kan ju då vara en kombination av att batteriet blir urladdat och att mjukvaran kopplar ifrån för tidigt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en ani[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]