Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
#452339
Jag har ju tidigare skrivit om mina problem med bland annat dieselvärmaren och att bilen blir strömlös. Idag hade en kollega med sig en tångamperemeter till jobbet och vi tittade hur mycket min bil drog när den är avstängd, låst och larmad. Runt +-kabeln visar mätaren drygt 1,1A och vid ett snabbt överslag ger det bilen ca 3,5 dag innan batteriet dras ur. Runt -kabeln visas knappt någonting.
Med andra ord verkar det som att någonting suger i sig ström i bilen, inte undra på att bland annat dieselvärmaren klagar på låg batterinivå. Någon som har några teorier vad det kan vara?
av Enzo
#452343
Peanuts skrev:Jag har ju tidigare skrivit om mina problem med bland annat dieselvärmaren och att bilen blir strömlös. Idag hade en kollega med sig en tångamperemeter till jobbet och vi tittade hur mycket min bil drog när den är avstängd, låst och larmad. Runt +-kabeln visar mätaren drygt 1,1A och vid ett snabbt överslag ger det bilen ca 3,5 dag innan batteriet dras ur. Runt -kabeln visas knappt någonting.
Med andra ord verkar det som att någonting suger i sig ström i bilen, inte undra på att bland annat dieselvärmaren klagar på låg batterinivå. Någon som har några teorier vad det kan vara?
Du har en MY11, varför inte lämna in bilen?
#452345
Det är precis det jag ska göra, men det vore ju kul att höra om det är någon som har råkat ut för något liknande. Jag var in med bilen igår på verkstaden men då gjordes bara en snabb konditionskoll på batteriet och en verkstadstid bokades till den 20:e oktober.
Användarvisningsbild
av Funk
#452348
Visar det inte samma vid - kabeln så är det något fel på mätningen eller instrumentet...ström kan inte flyta genom bara ena polen.

/Thomas
#452353
Har du någon extrautrustning i bilen som kräver "viloström"? Jag vet när jag hade taxibilar som stod över en helg, så var jag tvungen att ha underhållsladdning på bilen för att vara säker på att den startade på måndag morgon. Datorer och sånt drog så mycket viloström.
#452356
Funk skrev:Visar det inte samma vid - kabeln så är det något fel på mätningen eller instrumentet...ström kan inte flyta genom bara ena polen.

/Thomas
Funk har helt rätt! Mätte ni verkligen direkt vid batteriet?
#452370
Det tar väldigt låååååååång tid innan bilen "somnar" har jag hört. Tex kan ju fläkten dra igång en halvtimme efter det du låst den.

Du måste alltså mäta kanske en timme efter bilen somnat.

Men du kan inte ha någon dörr eller huv öppen för då kanske den inte somnar alls.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Transportstyrelsen har den informationen så[…]

meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]

Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]