Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av klang666
Tänkte skaffa ett sportluftfilter till bilen.
Vad ska man köpa för något?
Det ska vara ett filter som passar i originalhållaren.
Bilen är en S60 2.5T
Användarvisningsbild
av iaken
Jag köpte ett K&N hos micro. Funkar la fint su :)
av DjRogga
PS. Orginal filter räcker om man inte trimmar bilen förstås,ett K&N
filter kostar ca 800 spänn mot orginal 280kr,bilen går inte bättre med
sportfilter,jag har provat på min S80 T6:a , då måste den vara trimmad "chippad" isåfall så att den behöver mer luft.

Det är som att måla fartränder på bilen och tro att den går fortare....
Användarvisningsbild
av G-kraft
DjRogga skrev:PS. Orginal filter räcker om man inte trimmar bilen förstås,ett K&N
sportfilter,jag har provat på min S80 T6:a , då måste den vara trimmad "chippad" isåfall så att den behöver mer luft.

Så du menar att K&N sportfilter gör ingen nytta ?! jag vet att luften går igenom filtret lättare och bättre , då andas det bättre...
Användarvisningsbild
av iaken
DjRogga skrev:PS. Orginal filter räcker om man inte trimmar bilen förstås,ett K&N

Då kanske du har missat det att det K&N filtret har en annan funktion förrutom att ge mer luft. Tex att det håller i en evighet mer eller mindre så man slipper byta... Om man vårdar det lite förstås.
av DjRogga
Som jag sa...en otrimmad motor behöver inte mer luft än den tar,men
en trimmad motor behöver ju mer luft och bränsle,många går ju på det. det är ju tragiskt att bara byta filter och inte något annat bara för att det är "inne" med K&N....jaja dom kanske håller lite längre men tänk på att en datastyrd motor tar den mängd luft den ska ha och inte mer.

Min S80 T6:a är otrimmad,jag har provat K&N filter och den går inte bättre
det ett sådant,kanske något högre insugs ljud vid fullgas,det är möjligen att några tycker att den går bättre med ett högre insugs ljud,"den låter
mer"typ...
MEN trimmar "chippar" man så är det en annan femma....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
iaken skrev:

Då kanske du har missat det att det K&N filtret har en annan funktion förrutom att ge mer luft. Tex att det håller i en evighet mer eller mindre så man slipper byta... Om man vårdar det lite förstås.
Hur vårdar men ett K&N. det är väl inte ett sådant där skitfilter som ska oljas in. Om med tiden sabbar oljan hela luftmassemätaren. Brukar kosta multum i slutändan....
Användarvisningsbild
av iaken
Fartränder? Vad e det? Är det inte det du har i dina vita gubbkalsonger efter 4 dar?

Jag ska måla le mans ränder på min bil. den kommer gå fortare... :D

*edit ta detta meddelande med en nypa salt. alltid något som tar illa vid sig som sällan uppfattar ironi :twisted:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
iaken skrev:Fartränder? Vad e det? Är det inte det du har i dina vita gubbkalsonger efter 4 dar?

*edit ta detta meddelande med en nypa salt. alltid något som tar illa vid sig som sällan uppfattar ironi :twisted:
iaken, se upp när du oljar in skiten, oljan följer med in och kleggar in luftmassemätaren så den funkar piss med tiden.
Användarvisningsbild
av iaken
VolvoB20 skrev:
iaken skrev:Fartränder? Vad e det? Är det inte det du har i dina vita gubbkalsonger efter 4 dar?

iaken, se upp när du oljar in skiten, oljan följer med in och kleggar in luftmassemätaren så den funkar piss med tiden.
Jo min avsikt är att vara försiktig. Sen hurvida K&N står till detta fenomen om att oljad följer med luften in i luftmassemätaren är ju en annan fråga. Vid normal körning har jag lite svårt att tro att olja skulle ta sig in i mätaren och klibb aigen väggar och tråd. Någon som råkat ut för det förrutom med öppet luftfilter?

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]