Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jennahstd
Hej!

Helt ny här och behöver era expertråd :)

Har för närvarande en Saab 9-5 -01 och är så trött på skit bilen!
Den bara krånglar... så nu har jag fått för mig att en Volvo är bättre.
Det jag behöver är en kombi, har två stora hundar.
Har kollat en del på 855 och 955, och de verkar har större bagage utrymme än en Saab.

Frågan är nu då; en 855 eller 965?
Behöver;
Relativt stort lastutrymme
Bensinsnål (är trött på 3500:- bensinräkningar!)
En bil som bara går och går utan att få diverse små och stora fel i tid och otid.
Kör mest kortare turer med den.
Självklart AC.

Årsmodellen är inte särskilt viktig.
Bilen står ute året runt vilket iof sig inte är särskilt bra för någon bil.. :???:
Budget på ungefär 15 000 till 20 000:-

Tips och råd tack!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
965 antar jag att du menar? Och det är väl tevksamt om dem är rätt val sett till bränsleförbrukningen. Vill man ha en skön långfärdsglidare är väl sen att föredra, annars hade jag satsat på en 855:a. Dock beror ju soppaförbrukning lite på vilken motor man väljer och hur man kör. Men jag hade nog satsat på en 10V om jag varit du. Oftast billiga i inköp och bör vara billigare att försäkra. Och har man bara bilen för att ta sig till och från jobbet och liknande duger den alledes utmäkt.
Användarvisningsbild
av crumpets
965 är större och bekvämare men drar mer soppa. Bara att välja vad du vill prioritera :)
av jennahstd
crumpets skrev:965 är större och bekvämare men drar mer soppa. Bara att välja vad du vill prioritera :)
Hmm.. då lutar det mest åt 855 =)
Tack för tipset!
Användarvisningsbild
av hollan
945a om du vill ha ett problemfritt bilägande går och laga längs vägkanten med en skiftnyckel o lite jäklaranamma o bensinmacken har delarna :D
av *pettson*
hollan skrev:945a om du vill ha ett problemfritt bilägande går och laga längs vägkanten med en skiftnyckel o lite jäklaranamma o bensinmacken har delarna :D
o 855:an går att göra exakt likadant med.. om man besvärar sej med att lära sej hur dom fungerar.. Och delarna som kan behövas går också att inhandla på lokala macken. Det som skiljer är att man bör ha en uppsättning TORX istället för stjärnskruvmejseln.
av jennahstd
*pettson* skrev:
hollan skrev:945a om du vill ha ett problemfritt bilägande går och laga längs vägkanten med en skiftnyckel o lite jäklaranamma o bensinmacken har delarna :D
o 855:an går att göra exakt likadant med.. om man besvärar sej med att lära sej hur dom fungerar.. Och delarna som kan behövas går också att inhandla på lokala macken. Det som skiljer är att man bör ha en uppsättning TORX istället för stjärnskruvmejseln.

Nu börjar det dimpa ner olika ideer och förslag, precis vad jag var ute efter! :D
av *pettson*
Jo men det är så att många upplever en 850 som svårskruvad, få verkar vara intresserade av att lära sej hur man ska skruva med dom. Därför upplevs dom som riktigt knöliga. Många drar till med till exempel vevhusventilationen som exempel. Den sitter ju fritt i stort sett på en 940 och så otroligt krångligt på en 850. En 965 ska vi inte ens fundera på om just 850 upplevs som knölig.
Men är det verkligen krångligt att lossa 4 skruv, lossa några kontakter, dra upp fläkten. Voila gott om utrymme.
Lossa två skruvar till. Lossa insuget vilket betyder att man lossar dom undre och tar bort dom övre skruvarna, hakar av.. vips en vevhusventilation hur servicebar som helst? Men det är klart att det blir lite dyrare, det kostar ju faktiskt runt 80spänn för en ny insugspackning, nåt 940 inte behöver. Det händer att 940 läcker i ventilkåpan, packningsbyte så är det klart. 850s och 960s motsvarande sjuka är att drälla runt packboxar, särskilt bakom fördelarlocket eller bakom tändlägesgivaren. Där är det väldigt enkelt att byta packbox på en 850, det är gott om plats, det är inte riktigt lika enkelt på en 960 om man inte har specialverktyget. På 850 sitter ju motorn på tvären och är 5 cylindrig. På en 960 sitter motorn på längden och har en cylinder till. Det är ganska trångt mellan torpedväggen och kamlägesgivaren (ca 100mm). Tja.. tänddelar, ingen konst på nån av dom. Det som skiljer är väl behovet av en förlängare då tändstiften sitter djupt på en 850 och 960.
Där det är en stor skillnad är om övre kamkåpan läcker på en 850 eller 960 jämfört med 940. Det finns ingen packning att byta, det innebär mera jobb. Men å andra sidan börjar dom inte läcka som en överraskning. Undviker man bilarna som luktar avfettning överallt i motorrummet inför försäljningen så brukar det inte vara ett problem. Man kan också snabbkika om man ser orangea limrester runt kåpan. Se så man inte ser nån springa runt kåpan. Ser man siliconrester, alltså mjukt lim. Ja då är bilen ett no no att inhandla, det är fel limtyp och ställer till problem i framtiden.
Brister, tja lastutrymmet är nåt mindre på en 850 kaross, bakvagnen tål inte konstant misshandel med nåt ton överlass som en 945 gör, det beror på att bakvagnen inte är stel utan den är delad och den fungerar så att den faktiskt svänger med vid körning. Om man köper en långmilad billigt, så får man vara beredd på att man får fixa till lite saker för att få det i skick, delar kostar faktiskt väldigt lite om man vet vart man ska kika. Packbox mellan motor och låda, nåt som tyvärr är vanligt på salubilar, detta eftersom det kostar en slant att fixa till, många glömmer hellre nämna det och säljer bilen. Var uppmärksam på dropp under bilen vid skvallerhålet i skarven motor/låda. Det är naturligtvis inte gratis på en 965 heller, eller på en 945.
Kylvatten försvinner i en del, oftast kylargavlarna som är otäta och sakta läcker ut.
Användarvisningsbild
av hollan
kan bara säga att efter alla dessa år som volvo mek så är det ingen tvekan! du skulle handla en bil för max 20 papp som skulle vara pålitlig och fungera alltså en 945a
felet eller ja problemet med 850 är att dom är dyrare i reperationer så därför så skiter folk oftast i att laga felen utan kör till allt nästan rasar ihop på dom den känslan får inte jag av 940 folket som oftast lagar innan allt e helt slut har i skrivande stund en 945a nu som rullat 30000mil den känns helt kanon har haft ett par 850 med samma miltal men dom känns mycke mer slitna sen må det hända att 850 känns modernare bättre väghållning osv medan 940 är en traktor men den håller bättre för misshandel och lastar som en hel finlandsfärja :D

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]