Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter78w
HEj!
Har funderingar på att köpa en s60 d5 eller 2,4d 2005-2006 med automatlåda!
Vad ska jag kolla efter???
Fins det några problem bilen dras med?+ det gäller även diesel spisen och automaten!
Är det någon som vet vad kinetic, momentum och summum hade för utrustning och vad ingick i business plus?

Är oljekylaren montera på bilarna med dragkrok? om inte går det att eftermontera? Dyrt?
av v70diesel06
Bra val av bil du kommer bli nöjd!Men jag tycker du ska ha en 06.a med partikelfilter=lägre skatt.Prova bägge motorerna du kommer knappt märka skillnad,jag förespråkar naturligtvis 2,4D.Kört 2år snart och mycket nöjd,snittar 0,58/mil och gott om kraft.Funderingen om tillräcklig kylning vid släp körning behöver du inte fundera över,tekniken är inte 245a med extra oljekylare ;-//
av v70diesel06
Inga problem,dina problem blir möjligen att hålla hastighetsbegränsningen :D
av Cedrix
Har inte heller hört någon som haft problem vid dragning av tunga släp.
Men är du helt säker på att du vill ha aut? Jag är ingen stor beundare av Volvos automatlådor direkt. Varit en del problem med dem och fungerar inte särskilt smidigt (enligt min åsikt). Ska du dessutom dra tungt så kommer förbrukningen dra iväg ganska rejält met automaten eftersom det kommer ligga minst en växel lägre än man skulle gjort med manuell går ju låsa växlarna men ändå.
av peter78w
vrför jag vill ha aut. är bara jag tycker det är så jäkla smidigt att ha det.... har haft det i senaste bilar typ bmw:n jag har nu och tvekar inte att skaffa mig det igen.
Är det nån som har koll på utrustnings nivån på bilarna då?
av Cedrix
Kan förstå varför du har automat på en BMW, men prova volvos ordentligt, både med å utan automat och bilda din egen uppfattning. Tyvärr kan man inte jämföra Volvos automat lådor med tyskarnas som är betydligt bättre kaliberade mot de bilar de sitter i.
av olve
Stog i valet o kvalet om aut.oxå.Hade det på min BMW 7:a.
Läste om volvos aut.=ingen munter läsning(enligt forumet).
Ångrar inte en sekund att jag valde manuell,tog nån vecka att vänja sig men är nu supernöjd,
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har inga problem med mina automater en i min V70D5:a och en i min S80T6. Både folk och Volvo struntar i att serva lådorna med ny olja vilket gör att de dör i förtid. Skriver som innan också. SAAB har serviceintervall på sina automater i 9-3 och 9-5 där det byts olja. Det är samma lådor i bilarna. Volvo anser att det skall vara en evighetsolja bara för att det är ATF-olja. Så köp du en automat som fungerar bra, bytr/skölj lådan och det kommer fungera bra.
Jag drar en 1800kg husvagn med min D5:a och det går prima.
av Cedrix
Att den inte håller är väl det lindriga med dessa lådor, att dom är kalibreradse för en bensinmotor med max effekt på 5000 rpm är en annan. Växlar i tid och otid utnyttjar inte D5:ans grymma vrid ett dugg. Sedan om man ska göra ett rödljusrace så hinner det bli rött igen innan den har fått i en växel och kommit iväg.
(Detta är mina åsikter, vet att det är flera som tycker som funkar bra)

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]