Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Har nyss köpt en V70 -06 140hk och tänkte fråga hur du upplever skillnaden efter att du ppc trimmat till 188hk utan trim luftfilter och trim avgassystem. Är det stor skillnad från original och hur är soppaförbrukningen om man kör lugnt? Mer eller mindre än vid original? Något annat du upplever skillnad fråm original?
Tacksam för svar :-)-)

ps
Jag har en 855 GLT som jag har chippat och jag måste säga att det blev skillnad redan från 2000varv då. Den är piggare å mer vridstark redan från låga varv. Dessutom så drar den 0,8 vid landsvägs körning. Jag har svårt att tro att den enda skillnaden mellan original och PPC på en -06a ska ligga på höga varv som vissa har skrivit.
Jag är personligen inte ute efter ett varvande race monster utan jag skulle vilja ha mer vrid från låga varv och att det ska gå lite snabbare att köra om typ. Om man t.ex drar husvagn så kan de ju kännas lite vekt med 140hk...
Har du känt någon vrid skillnad från låga varv sen efter du ppc trimma?
Senast redigerad av 1 simpan, redigerad totalt 0 gånger.
Du får ingen prestandaökning med varae sig sportavgas och luftfilter mer än kanske en sabbad lmm. Ett sportluftfilter gör endast liiiten skillnad när man har turbo då spool-up blir något kortare. Sportavgaset ger ett skönare ljud men för att det ren effektmässigt ska löna sig bör du närma dig ca 300Hk samt ha turbo. För att skona motor och ev turbo bör man satsdat på en annan downpip typ 3" med racekisse för att få ut avgaserna och att ev turbo ej blir varm lika snabbt.
simpan skrev:Tjena!
Har nyss köpt en V70 -06 140hk och tänkte fråga hur du upplever skillnaden efter att du ppc trimmat till 188hk utan trim luftfilter och trim avgassystem. Är det stor skillnad från original och hur är soppaförbrukningen om man kör lugnt? Mer eller mindre än vid original? Något annat du upplever skillnad fråm original?
Tacksam för svar :-)-)

ps
Jag har en 855 GLT som jag har chippat och jag måste säga att det blev skillnad redan från 2000varv då. Den är piggare å mer vridstark redan från låga varv. Dessutom så drar den 0,8 vid landsvägs körning. Jag har svårt att tro att den enda skillnaden mellan original och PPC på en -06a ska ligga på höga varv som vissa har skrivit.
Jag är personligen inte ute efter ett varvande race monster utan jag skulle vilja ha mer vrid från låga varv och att det ska gå lite snabbare att köra om typ. Om man t.ex drar husvagn så kan de ju kännas lite vekt med 140hk...
Har du känt någon vrid skillnad från låga varv sen efter du ppc trimma?
Jag har aldrig kört den utan PPC`n. Skall in på service snart så då skall jag ta bort det och jämföra. Ang bränsleförbrukningen så kör vi väldigt mycket korta stadskörningar. Båda har nära till jobbet, så den kommer i bästa fall upp i normaltemp på vägen dit. Ligger ändå strax under litern.(färdatorn 0,98-0,99) Långkörning har jag bara mätt en gång Tur och retur till vimmerby= 60mil, landade på 0,77 med 2vuxna & 2barn + mycket packning. Iofs lugn körning, men ändå jäkligt bra. Gick billigare än svärfars Passat 1,8T 160HK-08 :D
Skulle va grejt om du kunde skriva någon rad om hur du upplever skillnaden mellan 2000-4000 rpm! Jag använder min kombi som familjebil å är inte intresserad av mer kraft vid 5000-6000 varv för där ligger ja aldrig å kör:) Upplever att min är ganska pigg för 140hk vid farter upp till ca 100km/t....det är sen efter det som den kan upplevas lite trött....skulle va väldigt intressant å höra hur du upplever skillnaden där :-)-)
Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]