Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DjJoakim
#451634
Tjenare, har plockat ut mitt mätarhus eftersom ja ska dra neon och drar kablarna där bakom, men då tänkte jag också att jag ska koppla in blåa lampor ( eftersom bilen är blå ) i mätarhuset, orginallamporna sitter fast i höljet ser det ut som..
Någon som vet vart man kan få tag på såna fast blåa, och som sitter fast i höljet?
Har en 89a


Tack på förhand.

Jocke
av Amarace
#451910
Just 89 o nyare har speciella lampor (halogen) med annan infästning än "Normala" lampor, har då själv inte hittat någon ersättning till dom tyvärr. Så mitt råd är att helt enkelt löda om dom själv.
av DjJoakim
#452019
Amarace skrev:Just 89 o nyare har speciella lampor (halogen) med annan infästning än "Normala" lampor, har då själv inte hittat någon ersättning till dom tyvärr. Så mitt råd är att helt enkelt löda om dom själv.
okej förstod nästan det eftersom dom ser väldigt muppade ut..
hur menar du med att löda om dom själv? köpa blåa lampor och löda in i höjet där den gamla lampan sitter?

Mvh Jocke
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#452033
Du kanske kan jaga tag på blåa dioder och löda dit? Du får väl mäta resistans på lampa och diod så det inte är enorm skillnad bara

Men jag undrar lite, går de alltså inte att ta ur själva lampan ur hållaren? De måste väl gå att byta lampan eller måste man fixa ny hållare också då?
av DjJoakim
#452205
bensinskalle skrev:Du kanske kan jaga tag på blåa dioder och löda dit? Du får väl mäta resistans på lampa och diod så det inte är enorm skillnad bara

Men jag undrar lite, går de alltså inte att ta ur själva lampan ur hållaren? De måste väl gå att byta lampan eller måste man fixa ny hållare också då?
det gick inte att dra ut lampan för hand, men de borde ju gå att trycka ut den på något sätt.. ska försöka på min andra 240i innan jag pillar på fin40in =)

Tack för svar!
av Amarace
#452210
Som med lamporna för varningslamporna så är lampans trådar lödda/svetsade fast i kontaktytorna på hållaren och därmed måste den bytas som en enhet. Så vill man ha nåt annat får man försöka pyssla ihop det genom att få loss lampan från hållaren (klipp trådarna) och löda fast dioden (glömt inte motståndet, brukar behövas runt 500Ohm om det är högintensiva blåa dioder).
av DjJoakim
#452214
Amarace skrev:Som med lamporna för varningslamporna så är lampans trådar lödda/svetsade fast i kontaktytorna på hållaren och därmed måste den bytas som en enhet. Så vill man ha nåt annat får man försöka pyssla ihop det genom att få loss lampan från hållaren (klipp trådarna) och löda fast dioden (glömt inte motståndet, brukar behövas runt 500Ohm om det är högintensiva blåa dioder).
okej, men för mig såg det inte ut som trådar.. den va bara i skruvad på kortet, som på baklyserna

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]