Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NisseHult
mittipannan skrev:Jag har för mej att man kan använda en så kallad mätklocka för att kolla så att
spelet är rätt.
Samt märkfärg för att se att anliggningsytorna ligger rätt.
av mittipannan
NisseHult skrev:
mittipannan skrev:Jag har för mej att man kan använda en så kallad mätklocka för att kolla så att
spelet är rätt.
Samt märkfärg för att se att anliggningsytorna ligger rätt.
ja. smart. snackade med en gammal volvomekaniker idag och man kan säga att han avrådde mej ganska
bestämt från att bara byta klumpen. och det är väl inte värre än att man kan ändra sej vad gäller att att prova först
. jag kommer nog att ta det säkra före det osäkra och byta hela axeln.
vad det verkar kommmer det bli minst arbete i längden.
av mittipannan
okej. nu är det bestämt. jag byter hela axeln ooch då til nästa problem. när den ska den behöver man ta loss bromsslangarna som kopplar samman rören på axeln med det som troligtvis är den lastkännande ventilen. det som skapar problem är att allt är så förbannat rostigt. slangar och rör byter jag men ventilen kostar pengar och som studerande har jag inte så gott om såna så då är frågan hur mycket man kan värma innan saker inne i ventilen börjar gå sönder? lite luddigt kanske men ändå. vad händer om man tar bort ventilen?
av DjJoakim
ta bort bromsoken och lägg dom på bärarmarna medans du byter, så slipper du byta slangar och slipper lufta bromsarna.

Ta även bort "transformeringen" där det går ifrån slangar till rör, den sitter med en 8 eller 10 ringnyckel.
Rör festena på axeln är bara att skruva bort men troligtvis så går dom av, jag har stripat fast mina rör igen på nya bakaxeln och det fungerar utmärkt
av mittipannan
DjJoakim skrev:ta bort bromsoken och lägg dom på bärarmarna medans du byter, så slipper du byta slangar och slipper lufta bromsarna.

Ta även bort "transformeringen" där det går ifrån slangar till rör, den sitter med en 8 eller 10 ringnyckel.
Rör festena på axeln är bara att skruva bort men troligtvis så går dom av, jag har stripat fast mina rör igen på nya bakaxeln och det fungerar utmärkt
smart.synd på "plåtbläcket" som sitter fast på axeln. så rostigt satt man knappt ser att det finns en skruv där.
:idea: kom dock på att det igentligen bara är att kapa av "plåten" på den gamla axeln och svetsa fast på den andra så har man löst problemet. bra tips då man slipper ta isär slangar och rör. det kommer underlätta väldigt.
fick ta in den på skolan nästa måndag och har två dar på mej att byta. sen besiktning på fredagen. tack för alla svar och tips. återkommer med resultat sen.
Användarvisningsbild
av NisseHult
Jag hade nog straipat eftersom rören kan slå sej under svetsning
och då linar inte lagrena upp så bra mot varandra längre.
av DjJoakim
mittipannan skrev:
DjJoakim skrev:ta bort bromsoken och lägg dom på bärarmarna medans du byter, så slipper du byta slangar och slipper lufta bromsarna.

smart.synd på "plåtbläcket" som sitter fast på axeln. så rostigt satt man knappt ser att det finns en skruv där.
:idea: kom dock på att det igentligen bara är att kapa av "plåten" på den gamla axeln och svetsa fast på den andra så har man löst problemet. bra tips då man slipper ta isär slangar och rör. det kommer underlätta väldigt.
fick ta in den på skolan nästa måndag och har två dar på mej att byta. sen besiktning på fredagen. tack för alla svar och tips. återkommer med resultat sen.
Min va också rätt rostig men det gick bra med en tum nyckel, fick bort det, böt till en ny bult och det fungerade utmärkt =)

Behöver du hjälp med något är det bara att säga till, jag böt ju axeln på min 240 nyligen och mitt krånglar inte ;)

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]