Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en 05:a som spökar lite som många beskriver.¨'
Har bytt övre:
motorfärstet ( som sitter i tvärstaget)
tvärstagets bussningar på båda sidor,
limmat drivknutarna på båda sidor,
bytt främre/bakre länkamasbussningar på båda sidor.
Klunket är kvar och kommer vid (som många beskriver) en sväng över ett gupp osv.
Det låter snarare som om lagret i stötdämparinfästningen är slut men jag bara gissar detta. Låter ju som ljudet kommer ganska lågnt uppifrån.

:arrow: En annan fråga är ju om det verkligen skall finnas ett spel som ni ser på stödämparbilden ?????????????? Det finns inte när bilen är upphissad utan träder fram när den hissas ner (på min bil)....
Fick min XC70 04 så gott som 100% "klonkfri" genom att stum montera tvärstaget i motorrummet... enda som spökar nu är att vänster drivaxel bult lossnar hela tiden... och visst gnissel från kränghämmarbussningarna fram...
Mitt letande och frustration är över. :D

MECHANUM hette lösningen.

Dessa gjorde dels en standardservice (22000 mil) till acceptabelt pris, med lånebil och biltvätt som utökad service, samt lyckades identifiera mitt problem med missljudet jag upplevt från framvagnen.

Enligt specifikationen heter det Spiralfjäder fram byte, 2 st. Fjädersäte (VO 30683637) 2 st..

Missljudet är borta. :D

Och detta lyckades inte ens (trötta) Volvo-verkstan hitta. :evil:

Hädanefter blir det MECHANUM. Ett nästan overkligt proffsigt bemötande jag aldrig upplevt tidigare.
Det jag gjorde var att köpa två slangar som jag sprätte upp i längsled och trädde på bottenvarvet på fjädern. Den sitter 9månader/2000mil senare fortfarande på plats och ljudet borta.
Det var alltså skyddsfilmen/färgen på nedre varvet på fjädern som nötts bort vilket bidrog till att det var metall mot metall som ihop med grus gnakade o hade sig. :D
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]