Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en V70-02 som har gått ca 12000 mil och jag har er bonk-ljud höger i framvagnen. Ljudet är ej metalliskt och man kan nästa tro att det är fjädern som ligger och rör sig i övre fjädersäte.

Ljudet finns ej när man kör rakt över ett gupp eller liknande. Däremot om man kör sakta och ska parkera där det är trångt och det krävs mycket rattning vid nästa stillastående. Även vid tvär inbromsning och efterföljande start vid låg fart kommer ljudet fram. Det är som 2-3 dunsar vid varje tillfälle.

Byte förra helgen stabiliseringsstagen men dom var det inte. I samband med det drog jag ihop fjädern med en spännare och träde tillbaka gummislangen vid nedre sätet. Har haft ögonen på gummit de senaste dagarna och den verkar ligga väldigt stilla i sitt nedre säte.

Inbillar mig att det kan vara nåt med övre fjädersäte eftersom jag efter att ha dragit ihop fjädern och släppt tillbaka den var utan missljud 1-2 dagar. Sen kom det tillbaka och är samma igen.

Nån som har förslag på vad det kan vara?

//fjonte
Kan vara fjädern som slår i stoppen nertill (ring volvo och beställ isolatorer till fjädrarna)
kostar ungefär 100kr för 2st och montera dom framtill så ska du se att det försvinner.

Isolatorer=slangarna som man trär på fjädern längs ner???

Bottnar verkligen fjädern vid stort rattutslag och krypfart?

Ljudet kan ibland komma om man står helt still och gör rattrörelse
Hej!

Gjorde en del tester med V70'n igår kväll och körde en del runt runt på en öppen plan. Tror nu mig veta vad missljudet kommer ifrån. Det borde vara fjäderbenslagringen som kärvar. När man svänger ska övre lagret helst snällt följa med runt den rörelse som fjädern gör. Om lagret kärvar så byggs det upp en kraft i övre fjädersäte. När kraften blir tillräckligt stor och lagret släpper blir det en smäll från fjädern. Inga övriga missljud finns när jag kör över gupp eller dålig väg. Ska försöka göra bytet till helgen. Återkommer med rapport.

//fjonte
Hej!

Bytte fjäderbenslagring och övre fjädersäte idag. Allt gick bra, det var stora sprickor i gummit vid genomföringen. Trodde det här var det som orsakade bonkljudet...men NEJ. Samma ljud finns fortfarande kvar. Om jag står stilla och rattar lite kan ljudet komma. Ibland vid långsam körning. Inget konsekvent ljud som ej kommer vid fartkupp eller knölig väg!

Nu är det bara yttre styrstag och spindelled som skulle kunna vara aktuellt. Nån som har någon ide? Tacksam för alla svar.

//Fjonte
Intressant, jag har exakt samma fel. Var upp till Volvo och förklarade felet för dem för en tid sedan. Fick svaret att det är en Volvosjuka och ofarligt men att man kunde byta ut "gummi någonting" för att få tyst på det.

Jag är inte lika intresserad/händig som du att åtgärda felet, men jag följer din tråd. :)

/elpapo
Hej!

Har lyssnat på massoa youtube-klipp men dom flesta har ett extremt metalliskt ljud. Men min går så tyst och fint förut ljuden vid start/stop och svängar.

Hittade iaf ett klipp som påminde lite om mitt. Låter väldigt lika förutom det allra sista lite mer höga ljudet.

//Fjonte

PS. Tror jag av rent nöje och intresse ska regga mig på youtube och spela in ljudet!!

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]