Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Momentum skrev:Titta här vad jag ramlade över, många tycker automatlådan slirar för mycket, men det är en finess, framfördes som en fördel 2005
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... view/94410
Det är visst en av orsakerna att dessa automatlådor kräver en speciell olja

"Dessutom kommer en ny automatisk växellåda att lanseras under året. Även den är sexväxlad och erbjuds som tillval med D5 och 2,4D. Den nya automatlådan bidrar till en mycket snabb respons, speciellt vid kick-down. Den har också en lock-upfunktion som tillåts slira över ett brett varvtalsområde. Det ger en effektiv dragkraft och bra körbarhet, inte minst vid körning med tung last eller släpvagn."
Obegripligt. Vad är det för bra med slirande? Vart skall förlusterna ta vägen - speciellt när man kör med släp?
StringerBell skrev:
Obegripligt. Vad är det för bra med slirande? Vart skall förlusterna ta vägen - speciellt när man kör med släp?
Värme i oljan :D

Jag tror vi ser beskrivningen på slipping lock-up, något som är ett mellanting mellan full konverter och full lock-up, finessen är att jämna ut kraften från motorn med lite slirande, på detta sätt kan dels motverka vibrationer från en vridstark motor, samt låta bli att mekanisk växla ner om man är på gränsen, man slirar lite istället

Det där har man jobbat mycket med på D5:orna MY11, en bättre torsionsdämpare? (kan det heta så) ska ta vibrationerna istället så man kan ha full lock-up på stället för att slira lite
Momentum skrev:
StringerBell skrev:
Värme i oljan :D

Jag tror vi ser beskrivningen på slipping lock-up, något som är ett mellanting mellan full konverter och full lock-up, finessen är att jämna ut kraften från motorn med lite slirande, på detta sätt kan dels motverka vibrationer från en vridstark motor, samt låta bli att mekanisk växla ner om man är på gränsen, man slirar lite istället

Det där har man jobbat mycket med på D5:orna MY11, en bättre torsionsdämpare? (kan det heta så) ska ta vibrationerna istället så man kan ha full lock-up på stället för att slira lite
Jag ser inga klagomål från förare av D5 + manuell låda att vibrationer är ett problem. Börjar inredningen skaka sönder är det bara att växla ned. Det finns sex växlar att välja på för att få ett lämpligt varvtal.

Frågan är om det inte istället handlar om gasrespons. Det värsta betyg man kan få av tidningarnas testförare är ju en växlingsovillig låda. Om en hög växel med lockup ligger i på låga varv får man ju kick-down'a den till en lägre växel för att få respons, medan man med halv-slir kan få omedelbar respons, men med mindre förlust än hel-slir. Bättre då - tänker man - att den får gå på halv-slir mest hela tiden, i alla fall när gaspådraget varierar en del.
XC90_Executive skrev:Min XC60 D5 aut MY10 (dock väldigt sen MY10) har fått en totalt uppgradering av mjukvaran i bilen. Fick inte sportläge. Eller finns det några olika mjukvaror att välja på vad det gäller aut.lådan?
Det är nog årsmodellsberoende med viss mjukvara, mycket ändrats i bilarna genom åren, utan att den syns
Momentum skrev:
StringerBell skrev:[
Jag ser inga klagomål från förare av D5 + manuell låda att vibrationer är ett problem.
Manuella bilar har dubbelmasssvänghjul (blir det tre s?)
Aldrig! :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]