Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ägnat hela dagen åt att försöka få bromsarna "felfria" på 244 -88:an, girling ok och ate huvudcylinder

Jag har bytt ok runt om, ett par rör och huvudcylinder idag gav jag mig på luftningen. Försökte först köra den klassiska pumpa med bromspedalen och stänga/ öppna nippel men de blev kasst.

Istället tillverkade jag mig en anordning som jag trycksätter behållaren med. Körde på 2,5 kg tryck de sista försöken och på varje nippel luftade jag ur i princip all vätska ner till min-strecket och lite till, och sedan fylla tillbaka vätskan inför nästa nippel...

Finns det någon mer nippel i systemet än dom på oken? Måste man lufta det främre nippelparet ( de två nedre ) exakt samtidigt? Eller måste jag trycka i vätskan bakvägen, alltså in genom nippeln för att få ur luften?

De går ju inte att lufta mer än vad jag gör nu. Bromsarna känns relativt okej men lampjäveln lyser när man trycker ordentligt. Har aldrig i mitt liv haft liknande problem, aldrig behövt lufta så här enormt hårt överhuvudtaget :!:
Ok, får testa det. Borde ju inte göra nån skillnad precis men somsagt får testa ;) Har luftat så mycket annat förut och då har man utan problem kunnat ta en nippel i paret i taget =/

Tackar för tipset!
Fungerade inte de heller tyvärr...

Börjar bli riktigt less på bilfan nu =/

Finns de någon speciell ordning som ska följas annars? Jag kör hb, vb, hf, vf som väl är den generella metoden. Ska man kanske köra någon speciell kretskombination? ( Typ alla nipplar på ena kretsen först och sen den andra kretsen... )

Annars finns det väl inget alternativ än att bygga ihop en rigg som trycker in vätskan genom nipplarna istället och hoppas på de.....
Vad är ditt problem?

Svampighet? Pedalen går ner för långt eller vad?

Mvh GK
gnestakalle skrev:Vad är ditt problem?

Svampighet? Pedalen går ner för långt eller vad?

Mvh GK
Pedalen blir inte stum och varningslampan tänds när man bromsar hårt. Ja får ganska bra tryck men somsagt, det är svampigt och lampan lyser ändå =/

Tackar hilmer för bilden, ska testa den varianten!
okej...

Körde två rundor med den nya ordningen och bromsen gav en antydan till att bli bättre, fick ur en bubbla höger bak, men bättre blev de inte.

De kan ju omöjligt vara såhär, jag har cirkulerat igenom en 3-4 liter bromsvätska nu och varningslampan tänds fortfarande :|

Tack för alla tips hittills i alla fall!
Har du inte renoverat huvudbromscylindern utan den har suttit där sen bilen var ny och du luftar med bromspedalen och trycker den i botten så lär gummitätningarna gå sönder då dom passerar sitt vanliga arbetsområde... utanför det är det oftast/jämt rostigt. då blir aldrig pedalen stum utan den sjunker
Kränga av däck själv

När jag började jobba på bilverkst[…]

Tidigare ägare säger att han har bytt de[…]

jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia […]

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]