Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stråle
Jag har problem med att ETS lampan tändes i förrgår. plockade loss det och gjorde rent det men felet kvarstår i att när man kör iväg så gör bilen ett skutt och den går lite ryckigt. Kan man köpa ett likvärdigt på skroten och få det att fungera utan att röra programvaran? Har chippat den och om jag fattat det rätt så blir den original efter en sån åtgärd.... Kan ha fel. Har läst mycket om det på olika trådar men blir inte riktigt klok på någon bra lösning.
bilen är en v70 -00 140 hk som rullat 42000 mil tacksam för snabba vettiga svar då bilen inte funkar och jag behöver den snarast...
av Kurtoua
Hej
Byter man ett beganat från samma motorfamilj så klarar man sig utan programmering hälst ett med gul etiket.
Ett nytt fodrar SW för att fungera.
Mvh Kurtoua
av stråle
Tackar så mycket för det svaret då blir det att leta på skroten då :)
Dum fråga men vart sitter denna etikett på spjällhuset och vad är skillnaden på vit och gul :oops:
Användarvisningsbild
av andreas 80
Har din en vit etikett så är den ett spjäll av äldre typ som har en konstruktion som sägs slita mer på den givare som berättar hur öppet spjället är, och efterhand ger upphov till problem.
De med gul etikett är förbättrade och skall fungera mycket längre, med mindre störningar.

Har din bil nu ett spjäll med vit etikett så kan du såvitt jag vet inte stoppa i ett med gul utan att göra en uppdatering av bilen.

Här finns lite mer att läsa:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... ti#p218279

Tittar du på första bilden där det står ETM, där har du etiketten som är gul eller vit.
http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html
av stråle
Tackar så mycket för det.. Blir till att försöka hitta ett beg spjällhus av rätt sort men det verkar svårt på skroten..
Dom jag kollat har inga kvar... Verkar som dom går åt...
av stråle
Har kollat och det är vit ettikett på spjället.. Har även sökt som en tok efter ett beg men utan resultat..
börjar bli desperat då jag inte vet hur länge bilen kommer gå att köra alls..
Passar spjället från någon annan modell typ S60 el liknande med samma sorts motor..
av Darkwing
Jag har faktiskt bytt gasspjället ganska nyligen på min V70GLT -99.
Den hade då gått c:a 15500 mil och jag hade råkat ut för att den flera gånger inte svarade på gaspådrag när jag skulle accelerera från stillastående i en korsning. Det kändes inte alls trevligt när det var mycket trafik och man försökte att komma iväg snabbt!
Jag beställde i alla fall ett spjällhus här:
http://www.atech2.com/44_spjällhus.htm
(Kopiera och klistra in länken i webläsaren)
Jag monterade in spjällhuset kvällen innan vi skulle göra en lite längre semestertripp...den startade direkt och funkade bra hela semesterresan :)
Motorn känns i alla fall piggare och starkare när man ska iväg från stillastående efter spjällhusbytet.
Har bara ett irriterande fenomen men det fanns även innan och det är pendlande tomgång som inträffar ibland.

Mvh // Darkwing
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]