Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
xtsy skrev:
Fred skrev:Jag menade inte att du skulle ge upp tanken...utan att du skulle nöja dig med att ingen på detta forum, eller systerforumet svxc.se, lyckats få det att fungera. OM någon fått det all lira skulle det garanterat finnas utförlig information om det...det är liksom lite av den "heliga graal" eftersom det skulle innebära att man slapp betala volvoverkstäderna för att göra en massa dyra saker.

Om du hittar vilket forum du läste att någon fått det att funka så får du gärna lägga in en länk här. Jag har VADIS på en gammal laptop med serial port men har inte ens brytt mig om att försöka koppla ihop det med bilen av ovanstående anledning.
JAg ska absolut försöka att leta egenom dom forumen jag var på, har för mig att det var engelska sidor. Så fort jag hittar länken så lovar jag att lägga upp det pronto :D

Då kan jag passa på att fråga vad VCT2000 gör och är.

VCT 2000 är en dator i sig själv , det är den som läser ut och in datat från bilen , vissa VCT 2000 är av typen "stand alone " med vilken man kan läsa ut och in data utan att ha den kopplad till en dator .
I denna versionen som har vissa begränsningar man kan tex inte ladda mjukvara.

Vadis är är enkelt utryckt ett gränsnitt för att presentera lästa data från VCT 2000 samt att skicka data till VCT n som i sin tur läser in det i bilen.
Att du skulle under några som helst möjligheter att använda VADIS eller för den skull VIDA med enbar en dator och en kabel är helt uteslutet.
Däremot dyker det upp VCT till salu då och då !
Här tex http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=54334
av kire
Jag har en VCT 2000 kopplad till datorn och jag kör Vadis i datorn (Windows XP) det hela har fungerat perfekt tills årsskiftet 2009/2010. Är det någon som vet om det kommit någon uppdatering ifrån Microsoft som har rört till det i RS/232 kommunikationen med VCT'en?

Jag känner även till andra med samma erfarenhet så jag tror inte att det blivit något fel på min VCT2000.
Användarvisningsbild
av CarMan
på vadis tiden har jag förmig att man var tvungen att köra i ny skiva med jämna mellan rumm för att hålla programet vid liv (det var väll ett sätt att hålla programet "låst" till dom som abonera på programet.)
i abonemanget ingick ju nya skivor hela tiden.
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:på vadis tiden har jag förmig att man var tvungen att köra i ny skiva med jämna mellan rumm för att hålla programet vid liv (det var väll ett sätt att hålla programet "låst" till dom som abonera på programet.)
i abonemanget ingick ju nya skivor hela tiden.

Det är i alla fall delvis riktigt, man kan prova att ställa tillbaka datumet på datorn till rätt period (samma som skivans), det är det som styr.

/Thomas
Användarvisningsbild
av greeeken
Hänger inte med riktigt.
Har haft VADIS installerat i över 2 år och jag har inte fått upp nån varning
Användarvisningsbild
av Funk
greeeken skrev:Hänger inte med riktigt.
Har haft VADIS installerat i över 2 år och jag har inte fått upp nån varning
Det beror kanske på vilken version du har, det kan vara så att det enbart var tidiga discar som var sådana....det förekom även krackade varianter som inte var kopplade mot datum.

/Thomas
av Henkk77
själv har jag just fått tag i Vida 2010, har dock inget instrument ... men det står en massa matnyttig information, så grymt mycket bättre än vadis :D
Användarvisningsbild
av wissel
Jag har Vadis 2005. A-EN
Version 6,7 a- 2775.
Och javisst jag har pratat Licens med Volvo GBG, dom har inga som helst synpunkter
på att Volvo ägare använder Vadis MEN dom vill inte hjälpa till med vare sig CD/DVD
eller på annat sätt underlätta detta P.G.A. att dom inte vill ha Supportsamtal från Vadisanvändare som inte kan
hantera programmet eller lösningar.....det var verkligen kalla handen därifrån. Programmet är Dött från deras synvinkel.
:D
av JimmyK
Henkk77 skrev:själv har jag just fått tag i Vida 2010, har dock inget instrument ... men det står en massa matnyttig information, så grymt mycket bättre än vadis :D
Var får man tag i Vida?

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]