Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada jagrullare...

Jag stötte på lite problem i somras med min bil V70 Classic -00 (B5244S) under bilsemestern och lämnade in bilen på service hos den lokale volvoverkstaden för felsökning samt orinarie 31000 mila service (kamremsbyte mm) och felsökning för motorelektroniklampan som lös under semestern. Då ringde service killen till mig under dagen och sa att topplockspackningen hade gått, det skulle kosta ytterligare 20000kr att fixa. hmm... tänkte jag, kan man göra detta själv?

Det slutade iaf med en liten felsökningskostnad på ca 450kr och jag körde hem bilen. Några dagar senare när jag skulle iväg med bilen så startade den inte. Märkligt tänkte jag och hörde med några kollegor på jobbet. En sa att du kan ha fått in vatten i cylindrarna och sa att jag borde ta och riva motorn och kolla. Så jag gjorde det och mycket rätt... tvåans cylinder var helt vatten/glykol fylld.

Jag följer Haynes bok 3590 Volvo V70 -96 till -99 och där står det någonting om att nyare 2.5 liters motorer har ett variabelt ventilinställningssystem och det beskrivs tyvärr inte i boken. Jag råkar ha en sån motor och undrar lite nu när jag ska få ihop allt om vad jag bör tänka på när jag sätter ihop motorn och den nya kamremmen? Kamaxeldrevet på insugssidan kan ju vridas lite utan att kamaxeln vrids med. Vilket jag tror kan ställa till det lite för mig. Jag har fixat så att toppen är planad och justerat ventilerna samt köpt sotningssats, kamremssats med vattenpump mm...
Lägger upp lite bilder på det jag gjort...

Bild
Jobbar utomhus med bilen.

Bild
Ventilkåpan av...

Bild
Bild på cylindrarna och topplockspackningen,.

Bild
Det hade varit vatten i andra cylindern, här syns det tydligt.
Nu verkar bilen fungera som den ska... jag hade ett litet kylvätskeläckage vid ett rör som går in till toppen, fixade det med två nya kopparbrickor. Samt ett litet avgasläckage vid grenröret på den sidan som är mot toppen. Får se när det nu slutar regna så att jag kan fixa grenröret.
Styrleder till V70 T5 år 2000.

SMI som jag uppfattar att jag har så fungera[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]