Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hejsan. Är medveten om att detta inte är rätt forumdel, men jag kunde inte hitta någon lämplig.

Har ett problem. Jobbar med att köra lastbil, men av någon anledning får jag huvudvärk till följd av en oidentifierad lukt som tar sig in i hytten. Lukten luktar som bränd plast. Jag har testat att byta lastbil, till en annan av samma modell, för att se om problemet endast var begränsad till en bil, men problemet kvarstod även i den andra bilen.

Lastbilarna ifråga är volvo FM, relativt nya, ca 2005. Problemen uppkommer framför allt i stadstrafik, och jag har länge misstänkt att det kan ha med avgaser som tar sig in i hytten att göra. Ingen av bilarna har dock avgasläckor (kollat på verkstad), däremot är avgasröret placerat relativt nära hytten

Bild

Bilen på bilden är ungefär likadan som den jag kör.

Framför allt tycker jag det verkar komma in avgaser i hytten när bilen står stilla, t ex i bilkö. Dels kan man känna den "vanliga" avgaslukten, men också en lukt som påminner om bränd plast, som inte vill försvinna. Man kan såklart stänga fönstrena och sätta på recirkulering på fläkten, detta tar förhindrar att avgaser kommer in i bilen, dock förhindrar det inte den brända plast lukten helt (dock litegrann).

Fläktintaget sitter ju under luckan där fram, precis över motorn mer eller mindre. Finns det något sätt att få in luften genom någon annan öppning? Det sitter ju två lufthål ovanför luckan som markerat på bilden. Vart går de? Går det att få in luft till fläktsystemet där?
Bild

Behöver hjälp med detta problem. Finns garanterat andra yrkesförare därute som kör distribution med volvo, upplever ni samma problem? Jag vill inte behöva byta jobb för en sådan här sak.

Jag har inte kört andra märken så mycket, finns samma problem där?
Hej!
Börja med att gå in till din lokala Volvo åf och köp ut ett nytt kupefilter...
Finns två olika att välja mellan : ett vanligt pappfilter med blå gummikant, ett kolfilter med rosa gummikant.
Köp det rosa och montera det så kanske lukten försvinner, det rosa filtret är lite dyrare än det andra blå men renar grymt mycke bättre pga det aktiva kolet!
Orkar du inte byta det själv så byter de säkert det gratis åt dig "ej direkt svårt eller tidskrävande, max 2 min" för det brukar vi göra...

Den luft som tas in i kupen går endast via friskluftsintaget på passagerarsidan under luckan "där även kupe filtret sitter"
De ventilations hål som syns under framrutan mynnar bara ut bakom frontluckan...ej in i kupen!

Självklart skall du ha stängda rutor när du åker i stadsmiljö annars letar sig avgaser från andra fordon och ditt eget in sig i hytten...

Mvh Schröder
Kolfilter är överskattat, de funkar i max en vecka, sen har de aktiva kolet brunnit klart, om de ens funkar så länge. Är det aktiva kolfiltret inpackat i en tät plastförpackning, när de säljs, annars är de slut, innan de är monterat.
har du kollat evakueringsslangen från evoporatorn & värmeelementet?
om den är igensatt av damm löv etcera får du mögel, som kan vara ditt problem.
Isak
Nu kan jag inget om lastbilar, men det vanligaste brukar vara att nånting hettas upp. Det måste inte bli varmare än 50grader för att börja lukta. Är det då fel typ av plast så kan du få rejäla problem. Det finns plastsorter som är rejält svåra, nåt jag upptäckte när jag sommarjobbade i en plastfabrik för många år sedan. Man fick en känsla av att bli tung i huvudet, kramp i magen som om man fått ett slag i magen. Till sist fanns en utväg bara, friskluft, men jag spydde som en gris ändå, enligt skyddsombudet blev jag förgiftad, sen dess kan jag inte gå in i en fabrik med den plasten under tillverkning, jag blir dålig redan i dörren av doften. Allt jag gjorde var att plocka ingöt vid en plastmaskin, delarna var kanske 40 grader varma. Minns jag inte fel hette plastsorten ACETAL (jag kan minnas fel), den kallas isåfall även delrin idag. När den hettas upp avges ångor med ämnen som ingår i tårgas.
Det som är intressant är ju om det är nånting på undersidan av hytten som börjar lukta. Eller om det är nåt inuti hytten. Finns doften endast i hytten, eller utanför hytten direkt efter körning med?

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]