Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bullneck
Min S70 statade ej förra veckan kollade felkoder och det var spjäll givaren!
den bytte jag idag men den funkar ej som den ska här är symtomen
startar bara vid full gas
ojämn tomgång
bludrar
motorelektronik lampan lyser
kommer mycket vatten ur avgas rör
själv dör efter en stund att fläkten startat och stannat

motorn är B5254 T

taksam för hjälp
Användarvisningsbild
av bullneck
Måste ha ett unikt fel för detta är andra tråden med samma bekymer en annan fråga passar tändstiften till en 850 GLT till min S 70 T det är volvos märke?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att kolla vacuumslangar samt insugsslangar så att dom inte läcker. Kontrollera luftfilter. Gör ett startgastest, spruta startgas runt ovan nämnda slangar medan startförsök görs och se om motorn startar då. Startar motorn nu så är ditt problem bränslerelaterat.

Om bränslerelaterat kolla berörda säkringar, bränslerelä, bränslepump(ar), bränslefilter samt bränsleledningar

Det kan även vara så att du har en läckande toppackning som orsakar dina problem då hjälper inte ovanstående så gör då ett komptest.

Mvh GK
av *pettson*
bullneck skrev:Måste ha ett unikt fel för detta är andra tråden med samma bekymer en annan fråga passar tändstiften till en 850 GLT till min S 70 T det är volvos märke?
Utan att ha konsulterat en lista så måste jag svara nej om det nu inte är nåt unikt med just volvos stift?
GLT ska ha mjukare tändstift än turbo. Men det kan du ju själv ta reda på genom att titta i onlinelistor för nån annan tändstiftstillverkare. På så sätt ser du ju om dom skiljer åt.
Ditt problem är säkerligen inte unikt. Jag är mer nyfiken på varför du startat en ny tråd och inte fortsatt i den gamla? För du säger ju själv att felet är detsamma.
Efter ditt byte: Har du läst ur felkod igen och nollat detta? Samt har du nollat adaptionen på bilen efter bytet?

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]