Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CirruZZ
Går i seriösa funderingar på att byta bil, har en XC70 D5 -05 idag men manuell låda. Jag är super nöjd med Dieseln, och jag älskar vridet i den när man trycker på, det är råa hästar känns det som. Innan XC70'n så hade jag en V70-99 med automat, den var jag också väldigt nöjd med, det var otroligt bekvämt att köra automat. Men när vi bytte den till XC70'n så blev det som sagt manuell. Först var jag besviken på att det inte blev med automat, men det var en allt för bra affär för att avstå på grund av det.

Som jag skrev så känns det annorlunda med manuell låda i D5:an. Men det finns en nackdel det är att man knappt hinner komma ut från korsningen innan man måste lägga i 2:an, det blir lite växlande.
Jag har prov kört nya D5 med automat, och det är bekvämt ingen tvekan, men jag får inte samma "D5-känsla" om ni är med på vad jag menar. När man gasar så får jag inte samma känsla av den där råstyrkan, automat lådan lyckas på något sätt att få bort den. Nu vet jag att dagens automatlådor skall vara anpassade till motor/bil mm så att man skall få ut optimal prestanda men det känns inte så. Någon mer som känner lika?

Så nu tvekar jag på vad jag skall välja, automat för att det är bekvämt, eller manuell för känslan av vrid. :roll:

Vore glad att höra era synpunkter på ämnet! :wink:
automaten snor ju lite effekt om det är en vanlig momenomvandlare, så att det känns så är väl inget lustigt... Prövade själv nya Kia Sportage crdi med automat, där kan vi snacka ineffektiv på HÖG nivå.

Men åter till XC70, skulle jag köpa en från 2010 och framåt hade jag lätt valt automat om jag inte fått en mkt bra deal på manuell eller dylikt. Skulle jag köpa en gammal, innan nya motorn, då hade jag valt manuell, upplever den lite som kian ovan, mkt varv, ligger kvar lite länge, vill inte nyttja vridet...

Detta är ju ganska personligt, pröva och kom fram till vad som är bäst för dig, automat är ju grymt skönt, och det är ändå ingen "sportig" bil så...
Att köra en diesel med sin smala effektkurva och korta utväxling på de lägre växlarna blir extremt yxigt med manuell låda och känns verkligen inte påkostat i en dyr bil. Att en manuell känns piggare är ju sannolikt för att momentpåslaget kommer mycket kraftigare när du åker förbi 1500 varv som oftast undviks med automatare. Ta en automatare!

Mvh
Arese
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
CirruZZ skrev:Går i seriösa funderingar på att byta bil, har en XC70 D5 -05 idag men manuell låda. Jag är super nöjd med Dieseln, och jag älskar vridet i den när man trycker på, det är råa hästar känns det som. Innan XC70'n så hade jag en V70-99 med automat, den var jag också väldigt nöjd med, det var otroligt bekvämt att köra automat. Men när vi bytte den till XC70'n så blev det som sagt manuell. Först var jag besviken på att det inte blev med automat, men det var en allt för bra affär för att avstå på grund av det.

Som jag skrev så känns det annorlunda med manuell låda i D5:an. Men det finns en nackdel det är att man knappt hinner komma ut från korsningen innan man måste lägga i 2:an, det blir lite växlande.
Jag har prov kört nya D5 med automat, och det är bekvämt ingen tvekan, men jag får inte samma "D5-känsla" om ni är med på vad jag menar. När man gasar så får jag inte samma känsla av den där råstyrkan, automat lådan lyckas på något sätt att få bort den. Nu vet jag att dagens automatlådor skall vara anpassade till motor/bil mm så att man skall få ut optimal prestanda men det känns inte så. Någon mer som känner lika?

Så nu tvekar jag på vad jag skall välja, automat för att det är bekvämt, eller manuell för känslan av vrid. :roll:

Vore glad att höra era synpunkter på ämnet! :wink:
Låter som du skall fortsätta köra manuell. Kan man rent av ha positiva känsloupplevelser omkring manuell låda, finns det få/inga saker på minuskontot. Sätt din personliga upplevelser i första rummet: känslan är vad bilägande handlar om.
fredrikwt skrev:automaten snor ju lite effekt om det är en vanlig momenomvandlare, så att det känns så är väl inget lustigt... Prövade själv nya Kia Sportage crdi med automat, där kan vi snacka ineffektiv på HÖG nivå.

Men åter till XC70, skulle jag köpa en från 2010 och framåt hade jag lätt valt automat om jag inte fått en mkt bra deal på manuell eller dylikt. Skulle jag köpa en gammal, innan nya motorn, då hade jag valt manuell, upplever den lite som kian ovan, mkt varv, ligger kvar lite länge, vill inte nyttja vridet...

Detta är ju ganska personligt, pröva och kom fram till vad som är bäst för dig, automat är ju grymt skönt, och det är ändå ingen "sportig" bil så...
Det är just det där med att "nytja vridet" som kanske är frågan, om det är så att automataren gör det? Att det är en personlig frågar är det ju ingen tvekan om.
Arese skrev:Att köra en diesel med sin smala effektkurva och korta utväxling på de lägre växlarna blir extremt yxigt med manuell låda och känns verkligen inte påkostat i en dyr bil. Att en manuell känns piggare är ju sannolikt för att momentpåslaget kommer mycket kraftigare när du åker förbi 1500 varv som oftast undviks med automatare. Ta en automatare!
Ja "yxigt" är rätta namnet! Håller helt med och det är en av sakerna som ligger på minus kontot för manuell låda. Hur menar du med att "...1500 varv som oftast undviks med automatare"? Att det mesta av vridet kommer där i krokarna vet jag men varför undviker en automatare det?
StringerBell skrev:Låter som du skall fortsätta köra manuell. Kan man rent av ha positiva känsloupplevelser omkring manuell låda, finns det få/inga saker på minuskontot. Sätt din personliga upplevelser i första rummet: känslan är vad bilägande handlar om.
Ha låter ju som om jag vore ett UFO... :D
Jag totalvägrar automaten till Dieselfemmorna tills volvo släpper Powershift/DSG automatlådor

Dagens Slirtronic-lådor drar ju ohemult mycket bränsle.

För övrigt gör D5ans bottendrag att det är premiumkänsla att köra manuellt, bara att lägga i 6an och åka på 420 Nm hela dagen. :P

Men bara en mega-looser köper D5, köp D3 med polestar så får du en D6 mycket billgare.

Gör som jag, jag lånade en D5 automat en vecka innan jag bestämde mig, då märker du vilken förbrukning din körstil ger.
Är det en helt ny bil du ska köpa? Om det är en MY11 du ska välja så tycker jag absolut att du ska välja automat, då det är första gången någonsin som D5 fungerar bra med automat.
Om det är en äldre bil tycker jag personligen att automaten fungerar ruggigt dåligt. Ligger på höga varv och växlar i tid och otid. Och som VolvoB20 säger, drar dom väldigt mycket bränsle.
Ja det är en ny, skulle i sådana fall beställas inom någon månad.

Sorry, jag är kass på MY men visst blir det en MY11 då? :oops:
Jo, då blir det en MY11. Då skulle jag klart rekommendera automaten. Den har fått ett nytt sportläge oxå som fungerar riktigt bra. Själv valde jag manuell av de anledningar som VolvoB20 tidigare nämnde. Men hade jag valt idag skulle jag definitivt valt automat, just för att dom fått till det så mycket bättre nu.
Det bästa är ju om du har möjlighet att provköra de olika växellådorna och få en egen bild.
Jag röstar på manuell. Det tar ett par dagar att lära sig växla ryckfritt med D5:an, automaten lär sig aldrig :) Dessutom drar den i praktisk körning minst 1-2dl/mil mer.
Vilken annan utrustning kan du välja för 17.000?
Som jag ser det tar jag ju hellre skinn, polestar och 17" än automat, men alla är ju olika.
Om jag bodde i stockholm skulle jag välja automat oavsett kvalitet dock.

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]