- fre 01 okt 2010, 10:26
Går i seriösa funderingar på att byta bil, har en XC70 D5 -05 idag men manuell låda. Jag är super nöjd med Dieseln, och jag älskar vridet i den när man trycker på, det är råa hästar känns det som. Innan XC70'n så hade jag en V70-99 med automat, den var jag också väldigt nöjd med, det var otroligt bekvämt att köra automat. Men när vi bytte den till XC70'n så blev det som sagt manuell. Först var jag besviken på att det inte blev med automat, men det var en allt för bra affär för att avstå på grund av det.
Som jag skrev så känns det annorlunda med manuell låda i D5:an. Men det finns en nackdel det är att man knappt hinner komma ut från korsningen innan man måste lägga i 2:an, det blir lite växlande.
Jag har prov kört nya D5 med automat, och det är bekvämt ingen tvekan, men jag får inte samma "D5-känsla" om ni är med på vad jag menar. När man gasar så får jag inte samma känsla av den där råstyrkan, automat lådan lyckas på något sätt att få bort den. Nu vet jag att dagens automatlådor skall vara anpassade till motor/bil mm så att man skall få ut optimal prestanda men det känns inte så. Någon mer som känner lika?
Så nu tvekar jag på vad jag skall välja, automat för att det är bekvämt, eller manuell för känslan av vrid. :roll:
Vore glad att höra era synpunkter på ämnet!
Som jag skrev så känns det annorlunda med manuell låda i D5:an. Men det finns en nackdel det är att man knappt hinner komma ut från korsningen innan man måste lägga i 2:an, det blir lite växlande.
Jag har prov kört nya D5 med automat, och det är bekvämt ingen tvekan, men jag får inte samma "D5-känsla" om ni är med på vad jag menar. När man gasar så får jag inte samma känsla av den där råstyrkan, automat lådan lyckas på något sätt att få bort den. Nu vet jag att dagens automatlådor skall vara anpassade till motor/bil mm så att man skall få ut optimal prestanda men det känns inte så. Någon mer som känner lika?
Så nu tvekar jag på vad jag skall välja, automat för att det är bekvämt, eller manuell för känslan av vrid. :roll:
Vore glad att höra era synpunkter på ämnet!

XC70II D5 -12 13.000 mil
XC70 D5 -05 38.000 mil
945 -94 B200 (import) 27.000 mil *såld*
V70 -99 22.700 mil *såld*
Volvo 360 GLE -84 *såld*
Toyota Corola -77 *skrotad*
XC70 D5 -05 38.000 mil
945 -94 B200 (import) 27.000 mil *såld*
V70 -99 22.700 mil *såld*
Volvo 360 GLE -84 *såld*
Toyota Corola -77 *skrotad*