Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 164E
I samband med service 2.0 – uppdateras då funktionen att man kan koppla bort funktionen att bakrutetorkaren startar automatiskt vid iläggning av backen eller är det något som görs separat och som man måste säga till om i förväg?
Det är nog upp till verkstan att avgöra om det kostar eller ej. Bara en ny programkod som ska laddas in.
I samband med service bör de bjuda på det.

Åker du dit bara för att få detta så... Ja, 50/50 beroende på vem man frågar gissar jag :)

Jag beställde detta i samband med nybilsleverans, skulle bli mycket förvånad om en nota för detta dök upp.
Användarvisningsbild
av 164E
StringerBell skrev:Den går ju bara på vid regn, så vad är problemet?
Vintertid när bakrutetorkaren är inbäddad i snö och is och sitter fast är det inte så lyckat att den går igång, och inte heller sommartid när bakrutan är nedsmutsad av lera eller ett tjockt kalkdammslager från gotländska grusvägar... hade varit bra om mjukvarufunktionen för att kunna koppla bort att den sätter igång finns i menyn som standard.
av AndS
Jag ser nog inte problemet. Den startar bara om framrutetorkarna är igång.
Vintertid om det är snö och is så rengör man ju framrutan för även de torkarna är då fastfrusna och då tar man ju också bakrutan.
Ok att det är skit på bakrutan sommartid men för att de ska gå igång så har det normalt regnat och den gör det bara när man ska backa, dvs även bakrutan är blöt.
Om de sedan "vispar" vid något enstaka tillfälle sommartid så påverkas knappast bakrutan, det är ju glas och inte plast den är gjord av.
Men vi ser kanske lite olika på frågan. Däremot så håller jag med om att Volvo borde kunnat lägga in betydligt flera menystyrningar som då t.ex. auto bakrutetorkare, inte larmfrånkoppling permanent utan fråga, etc. Inte att behöva åka till verkstad för ändra något, det är faktiskt svagt att inte utveckla den delen mera.
AndS skrev:Jag ser nog inte problemet. Den startar bara om framrutetorkarna är igång.
Vintertid om det är snö och is så rengör man ju framrutan för även de torkarna är då fastfrusna och då tar man ju också bakrutan.
Ok att det är skit på bakrutan sommartid men för att de ska gå igång så har det normalt regnat och den gör det bara när man ska backa, dvs även bakrutan är blöt.
Om de sedan "vispar" vid något enstaka tillfälle sommartid så påverkas knappast bakrutan, det är ju glas och inte plast den är gjord av.
Har du aldrig kört en volvokombi på grusväg eller skitig vinterväg när det duggregnar lite ?:-/

Bakrutan blir ju igenmurad av sand/skit/grus på nolltid. Om man då "Gud förbjude" skulle glömma så av framtorkarna när man ska tex backa in på en parkering så låter det ju riktigt plågsamt så det gör ont i hela själen när baktorkaren gnider runt allt grus på rutan .... huvvaaaaaa....jag ryser av skrapljudet......

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]