Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karakar
Tjena har en Volvo 850 GLT -92.

Funderar på om topplockspackningen är trasig, Men ja inte hittat några av dom symptomen som folk beskriver osv.
iallafall, Vid hård körning så blir de övertryck i kylsystemet börjar koka och pyser över. Testade att byta lock, Vilket dock inte hjälpte, Kollade termostaten idag och den öppnade sig fint. har precis varit ute och kört och den övre slangen var riktigt hård, medans den andra var pyttelite mjukare.

Det är ingen olja i vattnet, inget vatten i oljan, det kom lite vatten ur avgaserna (bak vid utblåset) som dock senare försvann.. Kondens? Det kommer vit rök dock vid tomgång och så men inget som man ser när man varvar eller kör.
Värmeluft i kupén finns och är där hela tiden.

Sökt som en galning men ja inte resulterat i något jag har användning för.
Fläkten fungerar och går igång när de blir för varmt.
Har även luftat systemet

blir rent utsagt övertryck i grejerna om man pressar för hårt/kör för länge

någon som vet vad felet kan vara och vad man kan göra?

Tacksam för svar. Mvh Anton :)
av *pettson*
övertryck ska du ju ha, men inte så mycket att bilen kokar. Se till att nån provtrycker bilen åt dej, både varm och kall för att se om det är blockpackningen som är problemet eller om det är din vattenpump ändå. Det är en myt att en bil måste ryka vitt eller att olja måste hamna i vattnet. Det räcker med en spricka i packningen som ett hårstrå för att göra att systemtrycket går upp så den öppnar. När den väl öppnat så är det inte tryck på vattnet längre och då kokar det vildare och vildare.
av Karakar
Så de kan alltså vara vattenpumpen? :o. Mjo den har blivit körd ett par gånger utan fungerande vatten system upp på kärror osv så kan mycket väl vara packningen. Vad händer om en pump är sönder eller börjar gå sönder?

det jag mena med övertryck var att slangarna blir stenhårda om den inte kokar samt om den kokar så kommer de igenom locket och pyser över med stängt lock :E

tack för svaret :)
av *pettson*
Karakar skrev:Så de kan alltså vara vattenpumpen? :o. Mjo den har blivit körd ett par gånger utan fungerande vatten system upp på kärror osv så kan mycket väl vara packningen. Vad händer om en pump är sönder eller börjar gå sönder?

Det som händer om pumpen är trasig är att vattnet inte cirkulerar som det ska, vattnet blir då för varmt punktvis i motorn och då kan den koka under vissa omständigheter. Enklaste testet som går att ta är att be nån göra ett kemtest. Se till att bilen är fylld som den ska, kör den ett tag tills den är varm men precis innan den kokar så stänger du av. Just då ser man till att ta kemtesten. Den berättar om det finns avgaser i vattnet helt enkelt. Finns inga avgaser så är det dags att misstänka pumpen.
Alternativet är ju termostaten då, men jag antar att du känt på övre kylarslangen? Så du vet att termostaten öppnar? precis innan bilens mätare ställer sej kl3 så går du ur och håller runt slangen vid termostathuset. Du ska då kunna känna hur slangen är lite varm på undersidan, så smångom kommer slangen att blir ordentligt varm på en gång. Det betyder att termostaten öppnat som den ska så att vatten kommer ut i kylaren som det ska. Att fläkten startar betyder INTE att vatten kommer dit, det betyder endast att styrdonet tycker motorn är varm, så att den antar då att kylaren också är varm. Den startar då fläkten. Det finns ingen termostat i kylaren som talar om för styrdonet att starta fläkten. Styrdonet har alltså ingen som helst aning om vilken temp vattnet i kylaren har.
av Karakar
*pettson* skrev:
Karakar skrev:Så de kan alltså vara vattenpumpen? :o. Mjo den har blivit körd ett par gånger utan fungerande vatten system upp på kärror osv så kan mycket väl vara packningen. Vad händer om en pump är sönder eller börjar gå sönder?

Det som händer om pumpen är trasig är att vattnet inte cirkulerar som det ska, vattnet blir då för varmt punktvis i motorn och då kan den koka under vissa omständigheter. Enklaste testet som går att ta är att be nån göra ett kemtest. Se till att bilen är fylld som den ska, kör den ett tag tills den är varm men precis innan den kokar så stänger du av. Just då ser man till att ta kemtesten. Den berättar om det finns avgaser i vattnet helt enkelt. Finns inga avgaser så är det dags att misstänka pumpen.
Alternativet är ju termostaten då, men jag antar att du känt på övre kylarslangen? Så du vet att termostaten öppnar? precis innan bilens mätare ställer sej kl3 så går du ur och håller runt slangen vid termostathuset. Du ska då kunna känna hur slangen är lite varm på undersidan, så smångom kommer slangen att blir ordentligt varm på en gång. Det betyder att termostaten öppnat som den ska så att vatten kommer ut i kylaren som det ska. Att fläkten startar betyder INTE att vatten kommer dit, det betyder endast att styrdonet tycker motorn är varm, så att den antar då att kylaren också är varm. Den startar då fläkten. Det finns ingen termostat i kylaren som talar om för styrdonet att starta fläkten. Styrdonet har alltså ingen som helst aning om vilken temp vattnet i kylaren har.
Saken är den att när den övre slangen är "sten hård" så är den så varm så att man bara kan hålla i ett par sekunder för annars så bränner man sig. Mätaren ligger alltid strax över mitten på själva vatten tempen inne i bilen. Sen kommer det på en sekund det sprutar/pyser över vatten och den går upp till rött med en gång.

kemtest?

Tack för svaret :)
av PeterR
Prova att ta bort termostaten o kör utan innan du börjar mecca med pumpen.

//Peter
av Karakar
PeterR skrev:Prova att ta bort termostaten o kör utan innan du börjar mecca med pumpen.

//Peter
tog ju ur termostaten och koka i en kastrull och den öppna sig, men det kan alltså fortfarande vara fel på den även att den öppna och stängde sig som den ska?

något man bör tänka på när man kör utan? hur länge ska jag köra utan? osv!.

//Anton :)
av PeterR
Visst då har du provat termostaten, o den funkar. Om du kör utan termostat bör ju bilen aldrig komma upp till arbetstemperatur om v-pumpen funkar. Om pumpen e kass bör ju motorn koka så småningom. Håll koll på tempmätaren den kommer o avslöja allt, kör med förnuft bara så de inte ev kokar.
//Peter
av Karakar
PeterR skrev:Visst då har du provat termostaten, o den funkar. Om du kör utan termostat bör ju bilen aldrig komma upp till arbetstemperatur om v-pumpen funkar. Om pumpen e kass bör ju motorn koka så småningom. Håll koll på tempmätaren den kommer o avslöja allt, kör med förnuft bara så de inte ev kokar.
//Peter
Tror jag löst det nu..:O jag luftade kylsystemet riktigt lyfte upp bilen lät den stå på tomgång tills de började koka alltså utan lock sen stängde jag av bilen på med locket och vänta lite fyllde på vatten och drog åt det igen och gick in. och vänta tills den blev kall för att sedan gå ut och fylla på vatten. och den har inte kokat hittils och jag har kört rätt hårt med bilen nu för att verkligen se om den fungerar och det verkar den göra :P hade blivit skroten om det var fel på packning eller så därför jag trampat på :)

Tack för alla svar samtliga :)
av *pettson*
Låter onekligen ytterst konstigt att det skulle hjälpa. Systemet är självluftande och högsta punkt är ditt expansionskärl. Du måste fortfarande ha ett fel eftersom den inte ska bete sej sådär.
Men jag är lycklig för din skull om det fungerar.

Du har väl inte råkat bocka ur rutan f&[…]

Bagagelucka stänger hårt

Ja, det känns ju som ett bättre / rimlig[…]

Hej! Jag har en V90CC 2019 och den nollställe[…]

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]