Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr T
Enligt notis i dagens GP: http://www.gp.se/ekonomi/1.458243-jacob ... adlar-xc90

Volvo förädlar XC90 och resultatet ska komma "ganska snart".

"Ganska snart" och "förädla" tolkar jag som att det inte blir en helt ny modell. VIlket innebär att man inte vill lägga hur mycket pengar som helst.

Så vad tror ni? Vad är möjligt att göra med enkla medel?

Elsystem
XC90 är ju en P2-bil så det känns lite långsökt att tänka sig att byta ut elsystemet, men det är väl å andra sidan ett krav för att kunna få in ny modern funktionalitet.

Motorer
XC90 har fortfarande den gamla 185hk dieseln och jag antar att det också framförallt beror på p2-plattformen. Vad behövs ändras för att kunna stoppa ner D5-205 hk i bilen? Elsystem, infästningar, kaross? 2,5FT hade väl passat bra som en billigare bensin/etanol-variant men den är väl på väg ut. Vilka av de nya motorna skulle passa i XC90n?

Utvändigt utseende
En enklare facelift kanske. Framförallt XC90 R-design tycker jag står sig väl fortfarande så det går väl att bygga vidare på den lite till.

Invändigt:
Känns som att en komplett ny inredning behövs, bortsett från R-design stolarna som jag gillar skarpt. Personligen skulle jag vilja bygga vidare på V70/S80s instrumentpanel fast lite "rejälare" - mer suv-aktigt. Nya panelen från XC60 i all ära men jag tycker inte att den passar i en stor premium-suv som jag antar att Volvo vill att XC90 ska vara.

Vad tror ni andra?

//Mr T
Användarvisningsbild
av StringerBell
Fullständig katastrof om de inte hänger in nya dubbelturbo D5:an. Allt annat vore ett skämt. Lika pinsamt vore det om de fortsatte med V8:an. Tyskarna har ju bensinåttor som drar under litern. Inte för att köparna inte har råd att tanka utan för att man vill köpa senaste teknologi för priser norr om 600000
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är väll inte så svårt att lista ut att den ska lägga ned. De är den sista P2 bilen. om man sluta att bygga de andra P2 bilarna så läggs ju givetvis även denna ned (annars hade man ju förtsat att utväckla P2 plattformen i de andra bilarna oxå.

P2 är elsystem & karossuppbuggnad samt hjulupphängning system. att slänga i en annan motor är lätt, mara en certifiering som saknas.

ska man ha en konkurenskraftig bil så ska man ha ett mordernt schassi, så som P3 (Y2) plattformen. Det är förmodligen billigara & mer llönsamt, samt leder till en bättre bil att bygga på den plattfoemen.
men i dagsläget tror jag det är för få kunder som vill ha en sån bil & det är nog för knepigt att nå uppsatta miljö måt för bilen...
av Mr T
Jag trodde också att den skulle läggas ned men nu säger Stefan Jacoby själv att det ska komma en förädlad variant ganska snart.

Det måste ju innebära åtminstone en facelift och lite nya motorer?

Också: att det finns andra åttor som drar mindre är förvisso sant, men XC90 med åttor säljs väl framförallt i USA och de bryr sig inte riktigt lika mycket om förbrukning. Särskilt moderna är de inte heller med tanke att de tom gör "sportbilar" med bladfjädring 8)

//Mr T
Användarvisningsbild
av CarMan
det är väll klart att den kommer att läggas ned, frågan är väll bara när. livslängeden för en bilmodell är 10 år ungefär.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mr T skrev: Också: att det finns andra åttor som drar mindre är förvisso sant, men XC90 med åttor säljs väl framförallt i USA och de bryr sig inte riktigt lika mycket om förbrukning. Särskilt moderna är de inte heller med tanke att de tom gör "sportbilar" med bladfjädring 8)
Det kan ju fortsätta tillverka för den amerikanska marknaden, amerikanerna är ju inte så noga med vare sig kvalitet eller teknologi.

Ett tips till volvo: Gör som SAAB, köp in en tysk motor, förslagsvis Audis diesel-12:a med 1000NM... då kan vi börja snacka. 8)
av Cedrix
Volvo har väl gjort det några ggr tidigare, senast med Tdi motorn som satt i 850/V70/S70
Användarvisningsbild
av StringerBell
GT-mannen skrev:Senaste nytt. :D

http://www.automotorsport.se/news/21576 ... ulsdriven/
Alltså det där med snåla suv:ar.

Jag tror det är viktigt med senaste bränsleeffektiva teknik för att locka bilister med köpkraft, men jag tror att svaga motorer inte är en bra strategi, oavsett hur lite de drar. Suv:ar är prestigebilar som kostar massor med pengar och då vill man inte ha en snikversion. Söker man t.ex. på fabriksnya Mercedes Benz GL får man upp flera 350 Bluetec / Bluemotion (med 210-225HK) som ÅF inte blir av med. Inte konstigt: Langar man upp en miljon eller mer vill man ha kraft under huven, så är det bara. Bättre att kompensera med elhybrid.
Användarvisningsbild
av CarMan
2 liters diesel 5:an är ingen snikmaskin !
Det är en ruggi maskin mad bra botten vrid. provkör en bil som har den (helst utan att veta att det är den maskinen i !)
du kan inte dissa att det är en 2 litersmaskin!

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]