- lör 25 sep 2010, 19:34
Har nu kört c:a 500 mil i min V70 D3: En fundering jag har är hur den "adaptiva konstantfarthållaren med autobroms" (ACC) påverkar bränsleförbrukningen. Å ena sidan så är den ju "dummare" än vad jag är på så sätt att den bara reglerar farten beroende på den framförvarande bilens avstånd och relativa hastighet. Jag å andra sidan ser ju även längre fram och kan förutse att snart kommer jag att behöva minska hastigheten. Detta leder till att bilen bromsas oftare när jag kör med ACC:n aktiverad, något som borde höja förbrukningen (och skitna ner fälgarna har jag märkt). Å andra sidan kör AAC:n lugnare än jag gör. Den tappar aldrig tålamodet och håller alltid avståndet till bilen framför. Denna harmoniska körning borde leda till lägre förbrukning.
Någon som har lite mer fakta att komma med och som har jämför att köra samma sträcka med och utan ACC? Skulle vara intressant att ta del av era erfarenheter och tankar.
Någon som har lite mer fakta att komma med och som har jämför att köra samma sträcka med och utan ACC? Skulle vara intressant att ta del av era erfarenheter och tankar.