Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Hej.
Har lite funderingar på vart oljan tar vägen, ca 1l/100 mil. Läcker inte en droppe, motorn torr både över och under.
Packbox mellan låda motor bytt. Turbo helt ny.
Komptest lite lågt kanske? Men ganska jämt, 1- 1,1 MPa utom en cylinder som höll 0,95, inget anmärkningsvärt i min mening.
Ryker inte heller mer eller mindre än nån annan.
Turboslangarna e kladdiga på insidan, men har sett värre.
Jag är lite ovetandes angående turbobilar, hur kommer oljan in i slangarna från första början?
Och vad skulle mer kunna var orsak?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Kompressionen låter lite låg, dem ska ju ligga mellan 1,1 och 1,3 mPa. Så dels så lär det försvinna en del olja den vägen i cylindrarna, och dels så kan du ju ha itgensatt vevhusventilation och då sticker förbrukningen iväg. Oljan på insidan av slangarna beror dels på att en turbop alltid läker lite olja, och sen blir det värre desto äldrte den bklir. Sen kommer ju en hel del av oljabn från vevhusventilationen, och sätts den igen blir det mer olja.
av magnus.
Tack för svaret.
Turbon är helt ny, men som sagt, kanske lite lågt komp.
Får kolla vevhusventilation, såg att det gick en slang in på ovansidan toppen?
Har gjort ren och bytt alla slangar på en Glt 20v för inte länge sedan. Den hade ingen sådan slang.
Är det samma sak på denna? Bort med insug o bara smacka dit nya slangar o oljefälla?
av magnus.
Förresten, det här med att ta tryckluften och blåsa ner allt skrot i tråget och sen byta olja.
Är det ett alternativ? Sett det nämnts här på forumet.
Låter lite bekvämt o inte så hälsosamt för motorn?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är samma procedur som på glt'n. Bort med insug och ger ren fällen och och kanalerna. Att blåsa rent är bara en dum ide och är det riktigt igensatt så hjälper det inte ett dugg.

Du har väl inte råkat bocka ur rutan f&[…]

Bagagelucka stänger hårt

Ja, det känns ju som ett bättre / rimlig[…]

Hej! Jag har en V90CC 2019 och den nollställe[…]

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]