Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag inträffade en serie händelser som fick mig att oroa mig lite extra över de surt förvärvade mynten som finns i plånboken.
Det började med att jag skulle tanka och inte fick upp tankluckan, den hade satt sig i baklås.
Åkte till Volvo men de hade tyvärr inte tid att kolla på det idag och de menade att jag skulle återkomma i morgon.
När jag satta mig i bilen såg jag att motorlampan lyste orange och att varningsmeddelandet "EMMISIONER SERV. ERFORDRAS" dök upp i displayen.
Har nu testat att koppla ur batteriet för att se om jag blir av med eländet på instrumentbrädan.
Dock anser jag inte att detta är en permanent lösning utan vill höra med er om hur jag kan felsöka felet och vad det kan vara.
Är det möjligt att det är något så litet som en säkring som behöver bytas (tänker främst på att tankluckan har gått i baklås) [möjligtvis önsketänkande från min sida].

Skulle uppskatta era 50 cent i det här ämnet.
Snälla hjälp mig!

Ps. När jag hade nyckeln i läge II (ostartad) och höll inne read + 3 tryck på bakdimljusknappen fick jag först fram "DTCS IN VEHICLE". Fick efter det en serie med meddelanden. Bland annat:
- ABS Checking
- SRS Set
etc.
Är detta ett fel eller står det där som standard?

Edit: Kan också tillägga att bilen gått strax över 15200 mil. Snart dags för kamremsbyte och ny v-pump!
du har ju nödöppning på tankluckan tror det är två helt olika fel antagligen låsmotorn som pajjat till tankluckan sitter med två skruv ute i luckan sen tar du ut den inneifrån får släppa lite på klädseln
sen en 01 2,4l på dom miltalen är det säkerligen främre lambda som gett upp mycke vanligt läs felkoder och du får säkerligen på förvärmning främre lambda men en liten tröst är att du kan spara in vattenpumps bytet den bytar man inte om den inte läcker en vatten pump på 5cyl volvo motorer rullar lätt till kamremsbyte nummer 2 i 99% av fallen
Var sitter nödöppningen till tankluckan? Antar att den inte sitter bakom klädseln?
Bara jag får upp luckan så är det något jag kan ordna senare.
Ang. lambdan så undrar jag lite vad delen gör för bilen?
Kan jag köra med bilen med gott samvete? Behöver köra några mil fram och tillbaka till verkstad för att läsa av felkoder.
Är lamdan möjlig att byta själv för en relativt novis kille? Har ett par kompisar som är någorlunda mekvana, men de har mest hållt på med äldre och mindre omtåliga bilar... Terrängbilar etc.

Batteriet är förövrigt inte ett år gammalt än, men ska köpa mig en mätare så jag får se hur mycket kraft som är kvar i morgon.
Är verkstäder villiga att läsa av felkoder av good-will eller måste jag lämna in den hos dem?
Antar att felkoder är relativt lätt att få ut. Kanske kan jag ge en hundring för jobbet?
Ordnar gärna det jag kan fixa själv. Lite skruvande borde jag klara av och om jag bjuder en polare på en flaska whiskey borde jag kunna få låna lift och verktyg.

Får man ut på felkoderna exakt vad det är som gett upp?
Läste något ang. lambdasond, är det det du syftar på hollan?
Delen ser ju inte alltför svår ut att byta.
Kan det ha något att göra med stiften också? Är ca. 3000 mil sedan jag bytte dem kom jag på nu.
nöd öppningen är en grå plast flik som sitter i skarven mellan klädselen i den delen som du lätt fäller undan vid tex glödlamps byte den kan ha hamnat innan för så öppna sido luckan o kolla efter
främre lambda är inte svår och byta den tar du uppifrån behövs ingen lyft sitter ovan på katten 22mm nyckel inga konstigheter men du får radera felkoder änven efter bytet läsa och radera tar vi 400 för på mitt jobb och de brukar gå o ordna de utan bokning tar bara några min och då kan du få ut felkoderna så får du en finger visning på vad det kan vara men allt för ofta är de främre lambda men kan vara lmm gasspjäll osv blir billigare och läsa ut än och bara byta en massa grejjor
stift är 6000mil intervall på orginal stift så de hade inte jag oroat mej för
Hollan!!! Du hade helt rätt. Felkoderna visade på förvärmning av främre lambda. :)
I och med att den går att byta själv tycker jag det är hyffsat ok ändå. Kostar väl runt 2000 kronor för en ny del.
Försökte också rycka i den där plastfliken för att få upp tanklocket, dock utan resultat. Det verkar ha satt sig.

Jag antar att man måste byta hela sonden eller går det att reparera eller byta ut någon komponent?
Mekonomen tar över 2000 kronor för en sådan, går det att ordna billigare om man beställer någonstans på nätet?
En sak till bara...
Såg att det skiljde sig rejält mellan priserna på original och universal.
Är det viktigt att man köper en originalsond eller skulle en bosch-sond fungera minst lika bra?
Hur är det med att plocka en sådan på skroten? Låt säga att jag hittar någon bil som kanske gått 10000 mil, skulle det vara att kasta pengar i sjön när man plockar en sådan från en S80 och sätter på min?

Edit: är det någon skillnad på sonder för s80 1999 - 2004 eller är det samma bara den suttit på s80?
Spelar motor etc. roll?

TACK för all hjälp jag fått! :D
duco skrev:En sak till bara...
Såg att det skiljde sig rejält mellan priserna på original och universal.
Är det viktigt att man köper en originalsond eller skulle en bosch-sond fungera minst lika bra?
Hur är det med att plocka en sådan på skroten? Låt säga att jag hittar någon bil som kanske gått 10000 mil, skulle det vara att kasta pengar i sjön när man plockar en sådan från en S80 och sätter på min?

Edit: är det någon skillnad på sonder för s80 1999 - 2004 eller är det samma bara den suttit på s80?
Spelar motor etc. roll?

TACK för all hjälp jag fått! :D
Hej

Se till att du köper en original, ring bilia och kolla så att du får rätt (fråga efter artnr). Köp ej universal för bilen kan/kommer att gå dåligt med en sådan (ingen idé att vara dumsnål). Att köpa från skroten (även om priset lockar rekommenderar jag inte) då kan du få samma felmeddelande senare igen.

Köp en original på bilia, mekonomens är något billigare men jag köpte min förvisso på bilallt men kunde lika gärna handlat hos bilia eftersom priset inte skillde så mycket. Köpte då original efter artikelnr som jag ringt och frågat bilia först he he, sen får du åka till nån verkstad typ bilia som jag gjorde och be dem släcka felkoden om du inte känner nån med ppc-läsare (tror jag det heter). (B)
håller helt med föregående talare dagens bilar är väldigt känsliga så det är inte lönt och hålla på med pirat sonder o skarva kablar o dyl som jag skrev innan så är medel livslängden 15-20 tusen mil på främre sond i 2,4 sug så begagnat är inte heller lönt du har en denso sond i din och det är bara 00 och 01 som har den sen bytar den nummer på nyare alltså ej samma har precis klyddat med en 01 v70 leta begagnat med det fanns ej på bildelsbasen och när det skilde 200 på orginal o mekonomen så va de inte så svårt och välja orginal är alltid orginal med rätt kontakter och allt så kvittar det vad Karin säger på mekonomens reklam film 8)
Ok, jag förstår att ni är för att köpa en sprillans ny sond, och om det endast skiljer ett par hundra på en org. och en pirat så är ju valet självklart.
Men om jag hittar en sond som gått under 7000 mil beg. så borde den ju hålla ett bra tag? Priset är ju endast 500:- för en beg-sond runt 5 - 7k mil. Jag får nästan 5 begagnade sonder för priset av en ny! :roll:
Det är egentligen inte för att vara dumsnål så sett, men jag har en del andra planer när det kommer till bilar och däribland import vilket antagligen kommer ta det mesta av mina pengar.

Jag ska åka ut till en skrot var min plan och kika lite där efter en sond jag kan plocka. Visst räknar jag med att sonden går sönder tidigare än den hade gjort med en ny. Men som sagt så anser jag inte att det gör något att jag förlorar några tusen mil på delen då den är såpass lätt att byta.

Men nog om det, jag kanske kommer till sans och köper en ny sond också. :wink: Fast i det här läget vill jag som sagt hålla tätt på plånboken så gott det går.

Ovanstående påminner mig dock om att jag inte frågat om det är några konstigheter vid bytet?
Det är väl bara att skruva upp sonden med 22-nyckel och plugga ur? Tvärt om när man sätter dit den?
(Frågar detta dels för min egen del då jag kanske underskattat hur enkelt man byter delen, och för andra som läser den här tråden i efterhand som har samma problem som jag)

Till sist men inte minst undrar jag hur ni ser på OBD2-scanners köpta på nätet?
Hittade en för 20$ med programvara vilket är halva priset av vad det kostar att scanna 1 gång (!) på Volvo.
Här är länken:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CAN-BUS- ... veQ5fTools

Vill påpeka att ovanstående inte är en "scanner" utan en adapter så att man kan använda datorn som "scanner".

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]