Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av limpan56
Hejsan! Hur kommer jag in bakom instrumentpanelen för att byta en lampa i färddator displayen?
Jag har en V70/98. Kan man komma åt den underifrån?
Mvh Stefan L
Användarvisningsbild
av Emil 1
Vet ej om det går i så fall så bör man nog ha små händer,jag brukar ta bort överdelen på instrumentbrädan.
Den sitter med 11 st torx-skruvar det är 1 i varje högtalaröppning och 1 i varje sidoluftssventil 2 i överkanten
av handsfackets öppning , 2 i öppningen till den mittersta luftventilen , 2 i överkantens av instrumentens kåpa
och 1 i nederdelen av luftventilen på förarsidan.
Sedan så är det bara att lyfta bort överdelen lite försiktigt , det kan vara lite bökigt om man har krockkudde på
passagerarsidan.
När du sedan har fått bort överdelen så sitter instrumentet bara fast med 2 st klammer som man släpper på och
lossa sedan kontakterna på baksidan , sen är det bara att lyfta upp och byta dom lampor som behövs.
Hela jobbet med att plocka bort överdelen och tills det är klart tar cirka 30 minuter.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
30 minuter :shock: För mig tog det 2.5h andra gången jag gjorde det (850) :roll:

/Kalle :)
av rmixxx
Jepp.. Tydeligvis vi som er tregeda.. Brukte ca 2.5timer på å få av dashboard/airbag, bytte til dioder og sette sammen igjen..JEG hadde aldri klart det på 30 min.. Og spes. ikke første gangen.
Användarvisningsbild
av Emil 1
~Kalle~ skrev:30 minuter :shock: För mig tog det 2.5h andra gången jag gjorde det (850) :roll:

/Kalle :)
Vet inte hur det är att byta på en 850 , men jag har bytt lampor i både en 99 och 00 : ans V70 utan airbag på passagerarsidan.
Första gången tog det cirka 1 timma innan jag kom på var skruvarna satt , har bilen airbag på passagerarsidan så kan det ta lite längre tid.
Och det är ju bara överdelen på instrumentbrädan som behöver tagas bort för att komma åt kombinationsinstrumentet .
av rmixxx
Jepp..men så må man få i pærene riktig vei..og få polene på dioden til å få kontakt med soklene i det hele tatt osv. kan fort ta litt tid å få alt til å lyse som det skal. Deretter er det montering i motsatt rekkefølge...

Kan FORT ta mer enn 1 time i allefall..spesiellt om du har airbag(som jeg har)... ut med litt ekstra bolter osv. Airbag'en kan vere litt vanskelig å få ut første gangen :P Men det går med litt tålmodighet..
Användarvisningsbild
av oktan
Även om man har airbag på passagerar sidan så tar det inte mer än max 45 min (1 tim inkl. kaffe paus )att ta isär och byta lampor i instrumentpanelen och sen montera tillbaka allt igen.
av rmixxx
haha.. "ok"... trådstarter får komme tilbake med resultat ang. tidsforbruk etter hvert, så får vi se :)
Användarvisningsbild
av Emil 1
Emil 1 skrev:Vet ej om det går i så fall så bör man nog ha små händer,jag brukar ta bort överdelen på instrumentbrädan.
Den sitter med 11 st torx-skruvar det är 1 i varje högtalaröppning och 1 i varje sidoluftssventil 2 i överkanten
av handsfackets öppning , 2 i öppningen till den mittersta luftventilen , 2 i överkantens av instrumentens kåpa
och 1 i nederdelen av luftventilen på förarsidan.
Sedan så är det bara att lyfta bort överdelen lite försiktigt , det kan vara lite bökigt om man har krockkudde på
passagerarsidan.
När du sedan har fått bort överdelen så sitter instrumentet bara fast med 2 st klammer som man släpper på och
lossa sedan kontakterna på baksidan , sen är det bara att lyfta upp och byta dom lampor som behövs.
Hela jobbet med att plocka bort överdelen och tills det är klart tar cirka 30 minuter.
Bör också tillägas att man ska koppla loss minuskabeln på batteriet minst 10 minuter innan man börjar
arbetet om man har en bil med airbag på passagerarsidan.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Airbag har man ju på båda sidor, men tycker inte det borde ta så mycket längre tid :)
Stefans 968

Nästa projekt blir att laga ena sidan på[…]

Ingen lösning än, jag har en kille som s[…]

Du har väl inte råkat bocka ur rutan f&[…]

Bagagelucka stänger hårt

Ja, det känns ju som ett bättre / rimlig[…]