Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har en 850 från -93 som gått ca 27000 mil.

Har haft problem med vibrationer och snedslitna däck sedan jag tog fram bilen i våras (och kanske lite innan det med). Har låtit saken bero i sommar, men nu ska jag köra drygt hundra mil på fredag så jag ville styra upp det inför resan. Tog mig då ut på Blocket och fick tag i Volvo original lättmetallfälgar med däck bra skick. När jag skulle byta till de nya visade det sig att de gamla satt hårt som f*n. Så jag lämnade in bilen på en däckverkstad och skulle hämta den för en liten stund sedan. De bekräftade att bultarna suttit så hårt att de varit rädda att de skulle gå av.

Men när jag rullade iväg hörde jag först en skrap/väs och ett litet knack, knack vid varje varv för hjulen. Körde direkt tillbaka och bad däckfirman kolla vad som lät. De hissade upp bilen och snurrade på alla hjul, men vi kunde inte höra något. Bad dem åka med en sväng och då hörde han också ljudet såklart. De sa i alla fall att det nog bara var något skräp som säkert skulle lossna om jag körde en bit.

Så jag rullade iväg igen och desto snabbare jag körde desto med knackade det. Ett ganska bra tack, tack, tack i 50 km/h - så att ljudet studsade tillbaka till mig från omgivande husväggar när jag hade rutorna nere. I låg hastighet låter det som att det har med bakhjulen att göra. Vi testade att dra lite i handbromsen.

Åkte tillbaka igen och sa att det inte kändes ok. Nu skulle de kolla igen i morgon bitti och ev. skifta tillbaka till mina gamla hjul som nog är obalanserade och har skitdäck :(

Någon som har något förslag på vad det kan vara? Enligt däckfirman kan de omöjligen ha dragit sönder något. Jag är verkligen ingen expert på hjul så alla tankar emottages tacksamt!

Tanken är att få detta att funka och hinna med en hjulinställning innan jag rullar iväg på fredag eftermiddag...

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 kalblo, redigerad totalt 0 gånger.
av kalblo
Jo fälgarna är ju nya. Men kan en däckfirma vara så klantig :shock:
Jag ska kolla med dem i morgon om det kan vara där felet sitter. Vore klart bättre än drivknutsproblem :???:
Tack för era svar! Återkommer om jag blir klokare i frågan
Det visade sig att handbromswirens fäste var lite trasigt så att wiren satt lite fel. Det var ok så länge jag hade de gamla hjulen på, men lättmetallhjulen var bredare så de tog i. Ett buntband håller den åt sidan nu - så allt är snabblagat och ok.

Tack för svar

Du har väl inte råkat bocka ur rutan f&[…]

Bagagelucka stänger hårt

Ja, det känns ju som ett bättre / rimlig[…]

Hej! Jag har en V90CC 2019 och den nollställe[…]

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]