Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Gick in och specade en V60 med ungefär samma utrustning som jag har idag och samma motor.

Blev lite förvånad när den blir lika dyr som den V70 jag har idag. OK nyare kaross och interiör men ändå. Dessutom så går det inte att speca 240-hästaren med Flexifuel så den blir ca 1000 kr dyrare i månaden än dagens V70.

OK - är då alternativet en V70II till (tredje i rad isf)? Nja, Den går att få med samma motor (240-hästaren) men inte med Powershift vilket går i V60:n. 2,5FT verkar inte finnas att beställa just nu iaf förutom AFV:n.

Pest eller kolera alltså. Hade gärna tagit Powershift men den kommer nog aldrig att komma i V70II då jag gissar att det är packningsproblem med den. Dessutom är den dyrare än Geartronic att välja till på V60:n och det är märkligt.

Då jag har tjänstebil och måste välja Volvo och har tre barn så är inte valet lätt. Jo jag kan beställa en XC60 med samma utrustning men då åker jag upp ytterligare 1000-1500 kr/månad och kommer betala mer för bilen per månad än jag gör för hela huset. Och XC90 vill jag bara inte ha. Ett i-landsproblem kanske för V70II ÄR en bra bil tycker jag men skulle vilja se mer än det lilla facelift man gjorde.

Gissar att jag inte är den enda i samma sits? Kanske en V70 AFV är ett bra val trots allt? Vet inte om den går att beställa framöver dock
poseidon skrev:AFV?

Hade du inte 3 barn? Var skall du ha packningen?
Precis, nästan halva skuffen är ju borta! :-O)
Hade utan tvekan varit mitt val av motor om det inte vore just för den idiotiska sakens skull.
betterlead skrev:

Hade utan tvekan varit mitt val av motor om det inte vore just för den idiotiska sakens skull.
Jo, jag har haft den gamla Bi-Fuelen och var faktiskt nöjd med den trots ynka 145 hästar. Den är snuskigt billig som tjänstebil också eftersom man bara betalar 60% av skatten på förmånsvärdet. Det gör ca 1500-2000 kr/månad i lägre kostnad mot en vanlig bensinare. Och ja, gastankarna i den nya AFV:n är den absolut största nackdelen. Man blir faktiskt chockad när man öppnar bak. Dock åker vi sällan riktigt långa sträckor med mycket packning. Föräldrar och svärföräldrar bor inom 4 mils radie. En gång varje år åker vi till fjällen och sedan blir det lite kortare resor i sverige. Du tjänar så mycket på att välja en V70 AFV som tjänstebil att du lätt kan hyra en XC90 varje gång man åker på långresa skulle jag tippa :) (utan att ha räknat på det). I annat fall har jag även takbox om nöden skulle kräva det, även om jag hatar att köra med takbox.

Det är därför jag tom sneglat på V60:n trots att den är mindre och vi har tre barn (äldsta är 6 år). Jag kör helt ensam 95% av tiden i bilen.
av Enzo
Emiljonsson7 skrev:
betterlead skrev:

Jo, jag har haft den gamla Bi-Fuelen och var faktiskt nöjd med den trots ynka 145 hästar. Den är snuskigt billig som tjänstebil också eftersom man bara betalar 60% av skatten på förmånsvärdet. Det gör ca 1500-2000 kr/månad i lägre kostnad mot en vanlig bensinare. Och ja, gastankarna i den nya AFV:n är den absolut största nackdelen. Man blir faktiskt chockad när man öppnar bak. Dock åker vi sällan riktigt långa sträckor med mycket packning. Föräldrar och svärföräldrar bor inom 4 mils radie. En gång varje år åker vi till fjällen och sedan blir det lite kortare resor i sverige. Du tjänar så mycket på att välja en V70 AFV som tjänstebil att du lätt kan hyra en XC90 varje gång man åker på långresa skulle jag tippa :) (utan att ha räknat på det). I annat fall har jag även takbox om nöden skulle kräva det, även om jag hatar att köra med takbox.

Det är därför jag tom sneglat på V60:n trots att den är mindre och vi har tre barn (äldsta är 6 år). Jag kör helt ensam 95% av tiden i bilen.
1500-2000 mindre i månaden kan det aldrig göra eftersom det är 40% rabatt på förmånsvärdet men högst 16000:-, precis som det är max 8000:- för etanolbilarna. Med andra ord 4-8000 om året efter skatteavdrag (utgår från 50%).
Enzo skrev:
1500-2000 mindre i månaden kan det aldrig göra eftersom det är 40% rabatt på förmånsvärdet men högst 16000:-, precis som det är max 8000:- för etanolbilarna. Med andra ord 4-8000 om året efter skatteavdrag (utgår från 50%).
Stämmer! Jag hade med gratis parkering i min kalkyl vilket man också får :-)
av tunnis
En XC60 är inget alternativ om du har tre barn.

En kompis har tre ungar och kör nu en XC90.
Han lånade vår bil en helg för att provpacka in ungarna - och det gick inte :evil:
Problemet är att den är för smal bak, så han fick inte in tre barnstolar i bredd :oops:

Skulle tro att även en V60 blir väldigt trång bak för tre barn.

Troligen hamnar han på en V70II 2,5FT (men då får han skynda sig att beställa)
av dabe
Sitter själv och skall välja tjänstebil nu. Dock MÅSTE jag ha automat (bor i sthlm) och miljöbil.

Kan informera er om att alla som har flexifuel åker på en nit efter årsskiftet. Då försvinner subventionen och därmed bli bilen lika dyr som en bensinare i förmånsbeskattning.

Detta fick jag reda på först igår, samma dag jag skulle beställa V60 Flexifuel.

Så nu är frågan, vad bör jag välja, för att få en billig tjänstebil? Har 1 barn. Måste ha aut och miljöklassad, helst under 120co2 i utslägg.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]