...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
(Inspirerad av en artikel i dagens GP.SE)

Jag tycker mig märka av en väsentlig ökning av oförmågan att blinka vid filbyte på senare år.... Tyckte mig först märka av det mest hos taxiförare i Göteborg & drog då slutsatsen: större delen av taxiförarna i Gbg har de senaste decenniet bytts ut mot invandrare & hade det bara varit taxibilar som inte blinkat skulle man ju kunna anta att det är en kulturell grej...dvs man blinkar inte på samma sätt i ex Irak som man gör här i Sverige.... å andra sidan håller ju inte detta heller då man nu ser var & varannan svensk förare som inte heller verkar veta vad man skall ha blinkersen till.

Personligen störs jag inte det minsta av att någon kör i 130km/h på motorvägen när omständigheterna medger det & anser inte heller att det då är ett trafikfarligt beteende......MEN, denna uppenbara nonchalans att inte blinka när man byter fil är i min mening något som kan ställa till med värre trafikolyckor .

Hur ser det ut i andra delar av landet?
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
av Willis
Det behövs fler "tre-setgs-blinkers" så alla lata kan bara nudda blinkersen så blinkar den själv tre gånger så är är det alles gut :P

Nej, men det är dåligt. Om folk blinker 1 gång (ett blink) eller 10 spelar ingen roll för mig, så länge dem har blinkat. :)

Men det är riktigt jobbigt och dåligt av folk att inte blinka!
av llesrof
Om det inte är en kulturell grej så kanske det är en modefluga? :D Det är helt enkelt inte fränt att använda blinkers. Eller hur skall man annars förklara fenomenet? För så många bilförare kan väl inte vara dumma i huvudet? Det är bara dessa anledningar jag kan komma på - att det är en modefluga eller att man är dum i huvudet.
Användarvisningsbild
av SvenB
llesrof skrev:Det är bara dessa anledningar jag kan komma på - att det är en modefluga eller att man är dum i huvudet.
Förmodligen en kombination, men det sistnämnda är nog ett måste.
av matzen10
Tycker det är lika illa oavsett var man åker i landet. Mer kutym att inte blinka än att faktiskt göra det.
Illa respekt och trafikvett är det hur som helst. Och jag förutsätter att man är "lågpresterande" för att välja att inte använda blinkern i trafiken.. :-(O)

Inte sällan ser man ju människor hålla en mobil mot örat i dessa sammanhang och då är fokus riktat på annat än den omgivande trafiken. Eller en småbarnsförälder som vräker sig i sidled eller bakåt, titt som tätt, för att hjälpa sitt barn i barnstolen med något.
Nä, de som inte fokuserar i trafiken har jag just inget till övers för..Men så har jag ju blivit påkörd av en rödljuskörare med och det har satt sina spår, på många sätt, hos mej. Min olycka, och många andras, kan/kunde undvikas genom ordinärt sunt förnuft och respekt för de hjälpmedel som bilarna förser oss förare med och inte minst genom att vara normalt fokuserad på sig själv och sin närhet i trafiken.
Rätt eller fel?

//Matz
av llesrof
KKR skrev:
llesrof skrev:Det är bara dessa anledningar jag kan komma på - att det är en modefluga eller att man är dum i huvudet.
Förmodligen en kombination, men det sistnämnda är nog ett måste.
He he he... ser man på modet med nedhasade byxor så att kalsongerna syns, kepsen på svaj och och gärna lite järnskrot i ansiktet, så ser ju folk allt annat än sluga ut, fast det är ju deras problem :mrgreen:

Mobiltelefonbeteendet är typiskt. Ser man en bil som vinglar hit och dit och som tappar fart så kan man vara säker på att föraren snackar i telefon. Självklart kan de då inte använda blinkersen. Så sent som idag såg jag en retarderad fan som flera bilar tvingades tvärnita för när han helt plötsligt kom på att han skulle byta fil och var tvungen att göra detta utan att ge tecken.
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]