Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ricke77 skrev:Är det någon som kan berätta hur jag ska gå till väga?? Hur släpper man på remspänningen?? Om någon har tips så är jag tacksam då där e så in i h*lvetes trångt... :P
Ta bort locket och ramen runt databoxen så blir det lättare. Så gjorde jag.

Sen pillar bort plastkåpan med en liten skruvmejsel. Sen tar du 14mm ringnyckel och sätter på skruven och vrider medurs så lossar remmen och sen vrider du moturs för att lossa skruven, Den kan gå lite trögt.
När du har monterat det nya hjulet så monterar du remmen på alla hjulen utan servopumpen. Den tar du sist.
Sen vrider du skruven medurs för att spänna upp spännaren för att få på remmen på servopumpen.

Så gjorde jag :D
Det måste väl ändå bli tvärtom... Först moturs och sen medurs... Jag kan ha fel med. Har hört att den är gängad åt andra hållet men jag kan ju ha fel med. Som Ni ser på bilden så är plastlocket borttaget. Troligen av den förra ägaren eftersom det var rätt bra infettat. Han har väl försökt o tysta ljudet innan han sålde den till mig... :evil:
Ricke77 skrev:Det måste väl ändå bli tvärtom... Först moturs och sen medurs... Jag kan ha fel med. Har hört att den är gängad åt andra hållet men jag kan ju ha fel med. Som Ni ser på bilden så är plastlocket borttaget. Troligen av den förra ägaren eftersom det var rätt bra infettat. Han har väl försökt o tysta ljudet innan han sålde den till mig... :evil:
Vad jag minns så ska den lossa när du skruvar den moturs med andra ord som en vanlig skruv.
Spännrullen bytt och ljudet borta!! Tack för era ovärderliga tips. Du hade rätt "Volvolife", den var gängad som en vanlig skruv. Köpte precis den som du tipsade om och fick hundra kronor i rabatt!! :lol:
En 14mm lednyckel fick det bli och det var det enda verktyget jag använde. Trångt o jävligt var det men ack den som ger sig!!

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]