Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toffelhjälten
Hej, har en s80 t6 -00 med ett skumt fel, ibland slår antispinnen in utan anledning, visar inga felkoder (läst med vida) och sist jag hade in den för spjällhus så visa den intermittent på abs-givare vf. Men har haft in den
flera gånger och det finns inga felkoder, kransen är hel samt givaren provbytt. Vad kan felet tänkas vara?
Helskumt...
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är mycke som kan vara fel.
bilen kan hasa på underlaget o då ska asntislad slå in.
du kan ha för stor skillnad på mönsterdjup/ olika fabrikat på däcken/ billiga skit däck som hasar lätt..

det kan också varra en spricka i en ABS krans
alla dessa kan förekomma utan att ge felkod.
Användarvisningsbild
av siviak
Jag hade samma problem på min V70 2,4T -01. Antispinnlampan blinkade utan anledning och efter ett tag fick den sällskap av ABS-lampan. Datorn visade oxå att en givare var dålig, bytte den men datorn tyckte fortfarande att den skulle vara dålig. Har för mig att det var vänster fram som den klagade på. Till slut visade det sig att det var själva ABS-styrenheten under huven som var kass, allt annat än billigt om man inte som jag hade garanti kvar på bilen. Dock så skaffade de en begagnad enhet till mig, viktigt är då att se till att det är exakt samma siffror på enheterna man byter mellan. Funkade klockrent sen!
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]