Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Jag har haft lite problem med att bromsarna legat på vä bak vilket gjorde hela fälgen varm och skivan glödhet.

Jag plockade av allt och den troliga orsaken till att bromsen legat på var nog för att kolven hängt sig och bromsbeläggen legat på. Detta har hänt under körning. Bromsbeläggen var helt nedslitna.
När jag försökte få tillbaka kolven går det inte alls. Har tryckt in bromsoksfett under gummit runt kolven, försökt med poligrip och en klen tving. Men inget hjälper tyvärr. Har ni några tips hur jag göra så kolven lossnar?
av mackan_
Jag använde ett skruvstäd för att pressa in den lite, sen sköt jag ut den med tryckluft, bara plugga det ena hålet och lägg en trasa runt tryckluftsmunstycket i andra hålet så kan du blåsa ut den. Tänk på att lägga något mjukt som kolven flyger ut i, det blir ganska bra tryck. Lägg även ur spåret så den inte skadas när du skjuter ut den! Lycka till
av mackan_
Men eftersom du har det nedplockat bör du ta dig någonstans där de har riktiga doningar.
Ska du trycka, se till att det blir ett jämnt tryck. En polygrip är det lätt att dra snett och skapa grader på kanten, men det visste du säkert!
av Per L
Jag brukar trycka ut kolvar som kärvar med bromspedalen! Man tar bara först bort dammskydden. Enda problemet är om oket har flera kolvar (tex 4 st som på mina BMW-bilar) så måste man hålla emot de kolvar som går lätt för att kunna trycka ut den eller de tröga.
Som beskrivet ovan så åker kolvarna ut med en "smäll" tom med så lågt tryck som med tryckluft så fingrarna är inget bra att hålla emot med. Bortsett att man inte orkar hålla emot med fingrarna heller.

Per L
Användarvisningsbild
av Ringhede
Hade samma problem på frugans S60 -02
Var oken ibak
Köpte nya då jag anser om de börjar krångla kommer det att fortsätta.
Man får räkna med att äldre bilar kostar lite reservdelar.

Kan man byta själv men se till att skaffa riktiga nycklar för att lossa bromsslangarna med.
Köpte min nycklar på Biltema och fungerade perfekt.

Var man köper nya oken är en privat smaksak.

Glöm inte att skaffa liten slang för att sätta på nippeln för luftning av oken.
(sådan finns på Biltema också)

Givetvis ett skitigt och lite bökigt arbete men som många klarar själv.
Underbart sätt att spara pengar på och går att köpa något kul för istället för att betala verkstaden med.

Själv köpte jag mig en fin flaska Whiskey Single Malt med prisnivå man normalt aldrig köper annat än present till någon då man samlat ihop pengar då de fyller jämnt.
Men det är en annan historia.

mvh Roland
av inkognito
Spruta först in lite tunn "rostolja" under gummidamasken, och låt det verka några timmar, sen ger du den en omgång, skruvstäd, tryckluft whatever =)
av VolvoXC90
Jag köpte mig en kraftig tving idag, så jag fårse om det fungerar. Jag vill inte köpa nya än, vill försöka lite till.

En annan fråga. Bultarna som oket sitter fast med i bilen brukar ni byta dem eller använda loctite eller något liknande?
av inkognito
Det gör man som man vill, har aldrig bytt bultar, eller loctiteat dem, drar bara ordentligt fast, och det har aldrig lossnat =)
av VolvoXC90
Tvingen hjälpte! Så nu tror jag bromsen fungerar igen :D Kolven löper fint nu, men bromsbeläggen skall bytas (väntar på leverans), men nu ligger inte bromsarna på längre, bensinförbrukningen kommer gå ner igen :D
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]