Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov402003
extra ljusen är helt döda nu när man har hellyse på hur ska man gå till väga för att felsöka...har dom ett eget relä och säkring...ser bara att kablen går upp till höger lyckta
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Normalt tar man styrström från helljuset till ett relä som ger ström till extraljusen. Strömmen som driver extraljusen kommer ofta mer eller mindre direkt från batteriet, kan vara annorlunda om volvo satt dit ljusen. Vad jag vill komma fram till är att på denna strömmatning skall finnas en säkring som alltså inte sitter i den ordinarie säkringsdosan utan ofta en så kallad "hängsäkring" någonstans på vägen mellan strömuttag och extraljusen. Leta upp denna säkring och kontrollera den.

Mvh GK
av volvov402003
kollade upp den säkringen nu den var hel..undrar va den kan vara annars?...försöker titta efter kablarna men det är rätt trångt där..kanske få skruva bort hela ljusrampen
av N0RBERG
volvov402003 skrev:vart sitter det då? och hur ser man att det är sönder?
NU vet jag ju inte hur ditt kablage är monterat. Men enklast är väl att kolla vart + kablarna från extraljusen går, då dessa ska gå till reläet. Du skrev att det gick en kabel från höger lykta. Det är nog styrströmmen till reläet. Så du kan följa den också så ska du komma till reläet. Testa med ett annat relä om det hjälper.

Här finns kopplingsschema till extraljus för s/v40: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=281232
av volvov402003
idag så började mina extra ljus funka utan att göra något åt felet har inte brytt mej om det bara har ju inte funkat på ett tag nu..kan det ha varit ett jord fel tro
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan ha varit ett jordfel eller lite glapp i en någon av kablarna, kan också vara reläet som plötsligt bestämt sig för att funka ett tag till. :)

Mvh GK

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]