Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra N
Jag gör denna servicen för ca 2000 med Mobil 1 och märkesdelar i min verkstad iaf. Tycker att över 3000 är hutlöst, men det är ju bara min åsikt.
Användarvisningsbild
av iaken
10.000 Mil. 3147:- hos brabil i göteborg.
Användarvisningsbild
av CarMan
MartinS skrev:Ja något måste i allafall göras. 10.000mils servicen på min V70-01 har jag fått pris på 3.300:- av min i övrigt bra volvohandlare. Vad som ingår är arbete, olja, oljefilter och kupéfilter. Jag tycker faktiskt det är ganska snuskigt.

Jag frågade samtidigt om man får vara med vid servicen, då jag läst i bland annat volvolife att det skall vara okej om man gör jobbet hos en personlig servicetekniker. Men det ansåg inte verkstaden lämpligt på grund av "spillrisk" och olycksrisk. Lite märkligt med dubbla budskap tycker jag.

/Martin
arbere är ju mer än arbetat för att byta de grejor du rabla upp!
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:arbere är ju mer än arbetat för att byta de grejor du rabla upp!
Absolut, visst är det det. Beräknad tid var 2 timmar. Men det borde ju bli lite över 1000:-/timme och det tycker jag är ganska saftigt för en bilmekaniker.

Tar den servicen verkligen två timmar carman, du är ju i branschen? Vad tar i såfall sådan tid?

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
MartinS skrev:
CarMan skrev:arbere är ju mer än arbetat för att byta de grejor du rabla upp!
Absolut, visst är det det. Beräknad tid var 2 timmar. Men det borde ju bli lite över 1000:-/timme och det tycker jag är ganska saftigt för en bilmekaniker.

Tar den servicen verkligen två timmar carman, du är ju i branschen? Vad tar i såfall sådan tid?

/Martin
Det beror ju på vem som gör den!
sen så är ju inte allt svart o vitt. du betalar ju lite för att få service garantin som Volvo är ensama på att ha.

oavsett om du handlar kaffefilter eller servar bilen så ska man ju se vad man får för pengarna & väga det mot kostnaden.

om jag får stopp i avloppet hemma så det flyter skitkorvar i källaren så betalar jag gladeliga flera tusen för att en röreis kommer di o fixar det, även om han gör det på 5 min!!!
det kanske skulle tagit mig hela dagen & det är inte specielt roligt.
jag struntar nästan helt i tid när jag köper tjänster!
ibland betalat jag gladeligen mer pengar om det går fortare!!!
av Frigge
Från o med 1 maj får man också Assistance utan kostnad i 12 mån från Servicetillfället OM man servar bilen hos Auktoriserad Volvoverkstad . Gäller upp till 6 år och 15 eller 16 000 mil.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
det här med billigt & dryt har folk svårt med.
hörde härom dan en kolega som råkat prata en sin frus arbetskamrat. dom åker volvo & var besvikna på att dom fått betala rätt många tusen på ett motorbyte nyligen. dom fick inte ut ett öre från sitt försäkringsbolag, då bilen rullar 11 000 mil.
hade dom tilexempel valt volvia så hade kalaset kostat självrisken.
man kan inte bara tita på summan, uten man måsta se vad man får också, innan man kan bedömma om det är billigt eller dyrt!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
dom fick inte ut ett öre från sitt försäkringsbolag, då bilen rullar 11 000 mil.
hade dom tilexempel valt volvia så hade kalaset kostat självrisken.
Jag har alltid trott att Volvia hade 8000 mil på maskinen...men där ser man! Jag kör själv med Volvia för att dom ger mig bäst pris på vad jag får! Sedan att maskinskadeförsäkringen gäller 4000mil längre än jag trott är bara ett stort +. Trots att maskinen borde hålla mer än 12000 mil om man sköter om den!?

Har en polare som brukar "spy galla" över mig när jag snackar om vilket försäkringsbolag jag har... Sedan sitter han själv med hyr-TV, -video,
-stereo, etc. och anser att han tjänar på att hyra istället för att köpa! Trots att han betalt flera gånger nypriset på produkterna... :???:
Användarvisningsbild
av MartinS
Enligt mitt försäkringsbrev från volvia är maskinförsäkringen till 10.000mil.

Något som jag tycker är helt kass som jag också hittade i försäkringsbrevet som är helt förkastligt är att premien höjs om man utnyttjar vagnskadegarantin, det är riktigt fula knep för att hålla introduktionspremierna nere. Det är bara prispressarbolagen som håller på med sånt, det trode jag faktiskt inte om volvia. I höst blir det bolagsbyte.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvias masknskada gäller till 10 000 mil.
men om du köpt bilen hos en volvo handlare (även begagnad) sä gäller den till 12 000 mil.
har du desutom tecknat tryghetsavtal så gäler den till 15 000 mil.

Volvias maskinskade försäkring täcker:
motor
kraftöverföring
servostyrning
AC anläggning
ABS system
arbagsystemet
samt elsystemet till motorstyrningen
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 54

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]