Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RIPMJ
Skulle köra ut bilen ur garaget igår och då hörde jag något dunk ifrån vänster hjulhus, gick ut och kollade och såg då att fjädern satt ju helt snett, då förstod jag att de nedre fjädersätet hade släpptp. Har lyckats att demontera bort fjäderbenet men nu vet jag inte hur jag ska gå till väga för att få bort fjäderna från stötdämparn, de snurrar bara runt när jag skruvar på muttern?

Är också orolig om någonting tar skada efter detta och så som bilen står "uppallad".

Bifogar bilder på det hela.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Du får ju hålla emot på bulten medans du vrider på muttern. Om du tittar nog i toppen så är det antingav avfasat så man kan hålla emot med fast nyckel elelr så är det uttag för torx / insex.
av RIPMJ
Du menar att man inte ska hålla emot det lilla gula på toppen med en polygrip och vrida på muttern?

Bilen är uppallad med pallbock och med Volvos domkraft på domkraftsfästet. Så de är inte mycket vikt som ligger på batteriet, jag kan ju lyfta upp det utan problem.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
RIPMJ skrev:Du menar att man inte ska hålla emot det lilla gula på toppen med en polygrip och vrida på muttern?
Hålla emot mot med någonting. En polygrip är ju inte det bästa alternativet kanske.
av NiklasO
Gjorde det här om månaden. Jag hade en fast nyckel som jag höll emot med och så körde jag bort den stora muttern med en stor skiftnyckel.

Överdelen ser dock lite annorlunda ut hos dig. Jag har ju en 850 -97 men det borde ju vara samma princip.
av RIPMJ
Har kollat lite närmre på det där och nu kan jag ju se att de är en stor mutter 18mm och en liten bult på 9mm. Konstigt nog så är en 18mm ringnyckel ovanlig, enligt mina verktygsväskor och lådor.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]