Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
Panik, det är besiktning på onsdag och jag behöver ett snabbt svar.
Har en V70 årsmod. 2001 med 140 hk motor.
Bilen varnar för "emissioner, service erfordras".

Lampen går att släcka med diagnosapparat och den håller sig släckt fram till dess motorn stängs av och startas igen.
Diagnosinstrumentet säger "Heathet control 1 samt circuit high bank 1".
Har bytt temp.givaren (Volvo original), men detta har inte löst problemet...
Kan det verkligen vara knacksensorn (eller sensorerna för mig veterligen sitter båda ihop)?
Dessa är bökiga att byta då insuget måste bort, eller finns det en genväg?
Tacksam för nya (snabba) ideer.
av Kurtoua
Hej
Ditt diagnosinstrumet ger det inte sifferkod så man kan översätta till volvos koder.
Troligen är det förvärmningen till främre lambdasonden som har fel på förvärmningen.
Den är inkopplad under den första tiden efter start, sen har sonden fått tillräklig värme.
Mvh Kurtoua
av BjarneJ
Jag får upp sifforkoderna P0032 samt H02S.
Går det att komma problemets kärna närmare och vad är då lösningen?
av Kurtoua
Hej
Det blev i volvospråk ECM2810 och om man ser i texten nedan så blir det att byta lambdan. Mvh Kurtoua

Felkodsinformation Villkor

Styrenheten reglerar förvärmningen genom att pulsera strömmen till PTC-elementet. Pulsernas längd är beroende av sondtemperaturen. Om styrenheten registrerar att signalen är konstant 2,5 V, högre än 3,5 V vid strömpuls eller lägre än 2,3 V vid ingen strömpuls sätts felkod ECM-2810.
Om styrenheten registrerar att uppvärmningen i sonden inte fungerar inom 17 sekunder efter det att daggpunkten i avgassystemet uppnåtts sätts felkod ECM-2810.

Ersättningsvärde
-lambdaregleringen stängs av.

Felorsak

För hög signal:
-signalledningen kortsluten till spänning
-defekt lambdasond.
För låg signal:
-signalledningen kortsluten till jord
-defekt lambdasond.
Signal saknas:
-kontaktresistans och oxidation
-avbrott i spänningsmatningen från systemreläet.
Felaktig signal:
-defekt lambdasond.

Felsymptom
-MIL-lampan tänds.
av BjarneJ
Jättetacksam...
Blir att i all hast skaffa en ny lambda.

Ha en trevlig dag

BjarneJ
av bjornsson86
ursäkta att jag kapar tråden men jag har samma problem med min bil. men när jag kopplade upp bilen så fanns inga fel koder så dom släckte lampan men nu en vecka senare lyser den igen :/ orkar inte betala dyra pengar bara för att släcka lampan igen.

tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Emissions lampan kan du ju oftast släcka genom att koppla loss batteriet i sisådär 20 minuter.
annars får du frågan någom med PPC dosa som kan radera beroende på vart du bor i landet
av bjornsson86
ska testa koppla bort batteriet och se om det försvinner. finns det någon i borlänge trakten som har en fel kods läsare som har lust att hjälpa till :roll:

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]