Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wintergreen
Hej,
Köpte för en vecka sedan en Volvo S60, årsmodell -05, 1200 mil. Skulle för första gången idag tanka bilen på Preem och vid start fick indikation från en orange lampa om att något inte stod rätt till, alltså med avgasreningen. Kan detta verkligen inträffa efter bara en vecka och vid påfyllning? Har fått tid hos Bilia på tisdag för en fördiagnos. Kan någon ge en förklaring till detta synnerligen märkliga beteende?
Tack på förhand!
wintergreen
Användarvisningsbild
av _Rick_
hmm.

Du måste läsa ut bilen för att veta exakt. Är det en US specad bil?

De har har lite egenhetet om man inte sätter dit tanklocket riktigt... låter sjukt. Men det är nåt lagkrav
av wintergreen
Tack för ditt svar!
US Specad? Nu är jag helt vilse. Vore tacksam om du kunde förklara lite mer för mig.
av wintergreen
Det enda jag själv kan figurera ut är att problemet uppstod efter påfyllning. Vad har locket för egenheter som man bör vara extra vaksam över?
av Knasen
US Specad?
Om bilen är importerad.

USA och Canada har ett annat tanksystem som upptäcker läckor, och där kan ett icke ordenligt påskruvat tanklock kunna räcka för att ge utslag.

Men om det är avgasrening som du säger, så kan du utesluta tanklocket. Utan skulle nog titta närmare på vilka felkoder som finns i bilen
av wintergreen
Bilen är köpt hos Bilia i Malmö och har använts som tjänstebil i Göteborg, så mig veterligen är den inte från "over there".
Tack för svaret!
Är det dock inte märkligt att problemet uppstår vid första tankningen? Jag är i varje fall förbryllad. Denna felkod som då förmodligen har uppstått, vad är risken att det uppstår igen?
Pratade med en kille på verkstaden och fick beskedet om att det kunde röra sig om emissioner (för höga utsläpp).
Någon som vet om detta är ett vanligt förekommande problem?
Tacksam för alla svar jag kan få.
av Knasen
Finns felet kvar fortfarande?
av wintergreen
Det uppstod idag vilket är första gången sedan bilen köptes förra veckan och vid första tankningen.
av Knasen
Lyser lampan hela tiden, när du kör, eller försvinner "lampan" efter omstart av motor?
av wintergreen
Tankade bilen en liten bit utanför stan och såväl vid start som färd lyste den konstant.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]