Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av supersonic
Den nya motorn är dessutom den första 4 cylindriga 2-liters motor jag faktiskt kan tänka mig att köpa i en större premiumbil. Den känns riktigt stark och den upplevda skillnaden jämfört med den gamla, tycker jag, är påtaglig och på ett överraskande positivt sätt. Den låter dessutom trevligare än jämförbara 2-liters spisar och jag är ändå van de finaste 6-cylindriga 3-liters spisarna. Jag pratar alltså om den nya 20D (184hk /380nm), den "gamla" (!) hade 177 hk 350 nm... :-)-)

BMW Efficient Dynamics är dessutom ytterliggare finslipat i F11.
av perhall
supersonic skrev:Den nya motorn är dessutom den första 4 cylindriga 2-liters motor jag faktiskt kan tänka mig att köpa i en större premiumbil. Den känns riktigt stark och den upplevda skillnaden jämfört med den gamla, tycker jag, är påtaglig och på ett överraskande positivt sätt. Den låter dessutom trevligare än jämförbara 2-liters spisar och jag är ändå van de finaste 6-cylindriga 3-liters spisarna. Jag pratar alltså om den nya 20D (184hk /380nm), den "gamla" (!) hade 177 hk 350 nm... :-)-)

Håller helt med. 177 hk funkade dock utmärkt i 320d måste jag säga... men tveksam i 520dT e61...

Så 520d är helt enkelt ett fynd. 525d är 50 000 dyrare, lite snabbare och rätt mycket törstigare... 530d är ytterligare 50 upp men en riktigt schysst bil... o en sån vill man inte köpa naken = +100 för utrustningen... där har vi dilemmat så en ganska naken 520d kanske det får bli./PH
Användarvisningsbild
av Bosse78
perhall skrev:
supersonic skrev:Den nya motorn är dessutom den första 4 cylindriga 2-liters motor jag faktiskt kan tänka mig att köpa i en större premiumbil. Den känns riktigt stark och den upplevda skillnaden jämfört med den gamla, tycker jag, är påtaglig och på ett överraskande positivt sätt. Den låter dessutom trevligare än jämförbara 2-liters spisar och jag är ändå van de finaste 6-cylindriga 3-liters spisarna. Jag pratar alltså om den nya 20D (184hk /380nm), den "gamla" (!) hade 177 hk 350 nm... :-)-)

Håller helt med. 177 hk funkade dock utmärkt i 320d måste jag säga... men tveksam i 520dT e61...

Så 520d är helt enkelt ett fynd. 525d är 50 000 dyrare, lite snabbare och rätt mycket törstigare... 530d är ytterligare 50 upp men en riktigt schysst bil... o en sån vill man inte köpa naken = +100 för utrustningen... där har vi dilemmat så en ganska naken 520d kanske det får bli./PH
Får väl säga hejdå och lycka till då för nu drar väl du till nått turkforum tillhörande BMW =D
av perhall
Bosse78 skrev:Den nya motorn är dessutom den första 4 cylindriga 2-liters motor jag faktiskt kan tänka mig att köpa i en större premiumbil. Den känns riktigt stark och den upplevda skillnaden jämfört med den gamla, tycker jag, är påtaglig och på ett överraskande positivt sätt. Den låter dessutom trevligare än jämförbara 2-liters spisar och jag är ändå van de finaste 6-cylindriga 3-liters spisarna. Jag pratar alltså om den nya 20D (184hk /380nm), den "gamla" (!) hade 177 hk 350 nm... :-)-)

Så 520d är helt enkelt ett fynd. 525d är 50 000 dyrare, lite snabbare och rätt mycket törstigare... 530d är ytterligare 50 upp men en riktigt schysst bil... o en sån vill man inte köpa naken = +100 för utrustningen... där har vi dilemmat så en ganska naken 520d kanske det får bli./PH[/quote]

Får väl säga hejdå och lycka till då för nu drar väl du till nått turkforum tillhörande BMW =D[/quote]

Jag kommer inte att lämna er:) Det är mycket trevligare här än på t ex autopower. Helt otänkbart där att nån skulle tycka att Volvo är ett bättre köp än BMW och få medhåll... men låt oss se vad facelift på Volvon ger först, ska byta efter nyår.
Användarvisningsbild
av Gurra82
köp bmw, den är riktigt snygg
Användarvisningsbild
av kave
Mycket intressant fråga. Jag testkörde 523i som var riktigt trevlig, härligt motorljud. Frågan är dock varför de gjort som Volvo där 528i drar mer bränsle och är slöare än gamla 530i.
Nåväl, man säljer säkert alla bilar man hinner producera ändå utan nya bättre motorer som garanterat kommer inom två år. Konstigt att motorjournalisterna inte tar upp detta mer. Förväntar man sig inte nya motorer med en ny bilmodell?
520d drar ju nästan exakt samma som gamla e60.
av perhall
520d är helt enkelt en nyare och bättre bil.
Men när det gäller kvalitet och känsla så har vi en e60 BMW och den är rätt plastig. Inte ett dugg bättre än en Volvo. Och om vi glömmer svenska ams för en stund så kan man konstatera att Volvo ses som en mycket solid och välbyggd bil utomlands. Den har ett par gånger nyligen fått bättre betyg för build quailty än BMW, även i Tyskland där den ofta får 14 av 15 i auto motor & sport medan framför allt X1 har fått kritik för att vara plastig. "Får det se ut så här i en bil för 50 000 EUR? OK med grundmodellen men det är skam på de dyrare modellerna." Så här låter det i en brittisk test av V60:
"Build Quality & Reliability
Audi might think it has the lead in build quality in this corner of the market, but we’re here to tell you it ain’t a patch on the V60’s. Every surface your hand or fingers or feet come into contact with has a resounding sense of excellence that it’s impossible not be impressed. The doors close with a definite thunk, while the panel gas are as close and tight as they get. Inside, the cabin is made from fine materials and looks every bit as good as it feels. On the mechanical side, the engines are mostly proven units and the new 1.6-litre turbo petrol should follow in their footsteps without a hiccough. The same can be said for the gearboxes, with the new twin-clutch Powershift gearbox developed by Ford before Volvo was sold to the Chinese, so this should be a reliable unit."

Jag skulle som sagt ha valt BMW:n men vill ändå lyfta fram att svenska ams ständiga sågningar av Volvo-bilar inte stämmer med internationell press./PH
Användarvisningsbild
av betterlead
När jag var och tittade på nya BMWn för ett par veckor sedan, fick jag nästan en chock av den plastiga känslan dörrhandtaget gav mig. Det kändes som att ta tag i en blisterförpackning.
Bilen i övrigt är solid på de flesta punkter, men det finns plumpar, enligt mig, även på denna bil.

Men hörni, riktig körglädje? - hittar inte i BMWs 5-serie. Känns lite som att släpa runt på en tung gipsad fot. Och nu duckar jag. ;)
av Steff 99
betterlead skrev:När jag var och tittade på nya BMWn för ett par veckor sedan, fick jag nästan en chock av den plastiga känslan dörrhandtaget gav mig. Det kändes som att ta tag i en blisterförpackning.
Bilen i övrigt är solid på de flesta punkter, men det finns plumpar, enligt mig, även på denna bil.

Men hörni, riktig körglädje? - hittar inte i BMWs 5-serie. Känns lite som att släpa runt på en tung gipsad fot. Och nu duckar jag. ;)
Ja , skall man välja så är det bättre med en gipsad fot än att vara amputerad....det är väl jämförelsen mellan 5-serie och V70 för det kan ändå inte vara någon som kan påstå att en V70 är rolig att köra. .........Men V70 är praktisk :|
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]