- sön 26 sep 2010, 08:01
#449346
Jag utgår ifrån att du har Volvos orginallås, för dessa borde enligt lag förbjudas. Jag hade exkat samma problem förra våren när vinterhjulen skulle av. De två hylsorna som följde med bilen gick åt he...e, drog inte med min mutterdragare. Beställde nya via id-numret som stod på kortet som satt i bilens handlingar. Fick efter ett par dagar två sprojlans nya hylsor, äntligen tänkte jag. Dessa två höll tillsammans i ca tio minuter, provade till och med att värma den ena bulten innan jag började lossa den. Men icke, satt berget!!
Började köra runt till däckfirmorna i området, var bland annat på Vianor, Euromaster, två lokala och Volvo.....alla, utom Volvo såklart, skrockade direkt jag sa att jag hade problem med Volvohylsor. Alla sa i princip samma sak direkt "ja det är samma skit varje höst och vår, och nästan alltid Volvo"
Vianor var snälla och försökte svetsa på en bult på den ena skallen, men det var för trångt och bulten satt djupt i brunnen. Så den brände aldrig fast tillräckligt för att hålla för momentet som blev när han försiktigt försökte rubba den. Samma sak på Euromaster, och en av två lokala däckfirmor. Den sista lokala firman hade dock en annan lösning, lite brutalare men den funkade.
Det hör till saken att jag hade lacksläpp på två av fälgarna, Volvo orginal, och hade tänkt lacka om dom. Så därför var den lösning som jag använde mig av helt ok, nämligen en skärbrännare. Alla fyra hjulen var av på mindre än fem minuter, med facit i hand så hade man kunnat maskera fälgarna preci runt den brunn där låsbulten sitter och på så sätt ytterliggare minimerat sotskadorna som blev på fälgarna. Men jag måste säga att de blev inte så farligt som jag först trodde när han sa det. Han som brände av bultarna försökte även med en slags hylsa som han försökte slå på som sedan var skruvad inuti och på så sätt skullegreppa bulten, men icke. den fick inte plats mellan fälgen och bulten. Så efter tre svetsförsök och en låsbultsavdragare så stod det klart att skärbrännaren var räddaren, och snabbt gick det!
Men det sorgliga i hela denna story är att ALLA, utom Volvo himlade med ögonen och svor samtidigt som svetsaggregatet rullades fram. Alla var dessutom rörande överens, köp inte skiten. Nu snackar vi om folk som livnär sig på att skifta hjul åt folk, vet inte dom så vet jag inte. Jag fick förevisat ett gäng andra låsbultar som enligt Vianor och Euromaster skulle vara långt mycket bättre, med helt annan utformning. Men efter denna händelse kommer det ALDRIG mer på låsbultar på min XC90. Nu fick jag lacka om mina 17 tums vinterfälgar, men jag vill inte sabba mina 18 tummare som sommarsulorna sitter på. Det finns annat att lägga pengarna på, försäkringsmässigt spelade det ingen roll heller.
Ja just det, fick en prisuppgift från Volvo också som direkt när jag hörde den gjorde mig knäsvag. Kom inte ihåg exakta siffror men det var inget alternativ i alla fall. Fälgarna slipade jag själv ner och lackade om i garaget, blev hur bra som helst. Ett tränat öga kanske kan se att det inte är proffsgjort om det synas ordentligt, räcker till mig att dra runt i vinter med.
En sjöman väntar inte på medvind, han lär sig segla