Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
För några år sedan fick nedslag på "glapp i spindelled" vid besiktningen.
Spindelleden byttes hos Bilia och nu har bilen rullat ca 5000 mil sen bytet...nu är det dags igen för byte av samma spinelled...

Är det rimligt att en originalreservdel håller så pass låg kvalité?

På den tiden jag körde Ford så gällde FRG, (Fords reparationsgaranti), men nu är det Volvo...
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja du ja måste säga att det är ganska så standard att spindelled går på våra bilar.
Finns bilmärken med ännu sämre kvalitet där dom håller halva miltalet av vad du skrev typ bmw
av stefnil29
När man läser här så verkar det vara olika hållbarhet på delar. Min V70 2.5T-04 har gått 19700 mil och jag har aldrig bytt spindelled. Det enda jag bytt är länkarmar fram och övriga slitdelar som bromskivor och klossar.
Man kanske är lycklig lottad. Men jag håller med om att spindelleder ska hålla betydligt längre än 5000 mil.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag vet inte hur många spindelleder/kulleder, styrleder och krängningshämmarstag jag bytt på mina Volvos men det är många. På mina 740/940 åts det styrleder men det berodde på den utmärkta svängradien. På mina V70 och S80 har jag bytt ett par gånger och jag märker ingen skillnad mellan piratdel och orginaldel i praktiken. Bilarna går bara bra landsväg. Hör med mekonomen de har ju 3 års garant på sina reservdelar så då ska den hålla i 3 år.
Man bör ha i åtanke på vilka vägar bilen går. Dåliga vägar mer slitage på dessa delar. Men Volvo har aldrig varit kända för sina framvagnsdetaljer.
Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]