Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hjälp! Aldrig förr har jag ägt en sån dyr bil men imorgon lägger jag beställningen på en V70 D5 AWD Summum! Gillade verkligen att köra den och jag älskar ljudet från dieselmotorn! Kunde ju inget annat än passa på med den suveräna rabbatten!

Har aldrig ägt en volvo, inte heller en diesel för den delen, men gillar premiumkänslan och motorljudet! Vi hade absolut inte tänkt oss en D5 först

Nu behöver jag ju hjälp med färgen på klädseln. Vi kommer formodligen beställa Oystergrå metallic och jag gillar den ljusa skinnklädseln med svarta(gråa) dörrar och ratt. Min man vill ha gråa stolar eftersom vi har en treårig tjej hemma som kanske spiller i baksätet. Den ljusa ger sån härlig sober känsla den gråa är.. mest grå tycker jag. Vad tycker/tror ni?

Vad tycker ni om era D5:or? :) Jag har hört både positivt och negativt.. Vilken utrustning kan man absolut inte vara utan? :)

Blivande förortssvenssonfru (utan hund än.. )
Hej och välkommen till forumet! :)

Nu vet jag ju inte exakt vilken utrustning ni har valt men High Performance på stereon kanske? Sen tiduret till parkeringsvärmaren. Nyckelavstängning av passagerarkrockkudde.
(i någorlunda prioritetsordning):
Tidur, avstängningsbar airbag.
High perf. Stereon är att rekommendera.

Vet inte vilka pengar som vill läggas på extrautrustning, men paketen Herrgårdspkt och teknikpkt är ju bra investeringar båda två.

Lastrumsmatta är skönt mot smutsig packning.
Vill man skona lacken på skönheten rekommenderar jag stänkskydd, minst fram helst även bak (inte snyggt men bra).
Bälteskuddar bak till barnet? Skönt att så småningom slippa barnstolen.

Nånting för utseendets skull?
Takspoiler ger en helt annan look och profil på bilen.
18" fälgar?
Vinterdäck kanske säljaren har en br deal på? Så du får Volvo org.fälgar med bra kvalitet, t.ex 16" brukar man få billigt.

Dragkrok? Något som du kommer nyttja kanske? Delbar krok är diskret.
Ja det var utrustning Jag tycker är trevliga tillval.

Ljus klädsel? Jag har alltid varit rädd att den ska åldras och smutsas fortare än grå (har 2 barn). Men ett lädervårdskit som rengör och smörjer 1gång/år gör nog susen på (i synnerhet ljus) skinnklädsel.
Dessutom, har ni provsuttit/åkt de olika stolarna? "vanlig" resp dynamic. De flesta verkar välja dynamic numera men inte nödvändigtvis allas favorit.
Har haft en bil med ljust skinn, aldrig igen. Det måste rengöras ofta för att behålla sin färschör. Det mörka är mkt lättare att leva med. Ditt resonemang om barnspill är helt rätt.

Jag har själv en oyster grå xc med mörkt skinn och det ser inte konstigt ut. Kan rekommendera classic wood paneler som gör sig bra mot den mörka. Har alltid tyckt aluminiumpanelerna ser lite tacky ut.

Tar ni teknikpaket så kan jag bara rekommendera att gå upp till Premium Sound, det låter så mkt bättre än High Performance.
Fartberoende servo är en skön detalj.
Tar ni bälteskuddar bak försvinner elvärmen, tänk på det.
18-tums fälgar ger mycket mer orolig gång på vägen. Farsan har det på sin S80 och även om de funkar okej, så tycker jag bara bilen blir spårig på allt annat än superslätt underlag, för att inte tala om kostnaden när du ska byta däck. 17 funkar mkt bättre.
Vinge är däremot snyggt, men är det värt pengarna får du avgöra själv.
Jag köpte en dubbel, vändbar matta, funkar schysst när du fäller sätet.
Löstagbara draget integreras snyggt med en diskret kåpa.
Lägg till integrerat lastgaller (standard på xc, så du kan nog se hur det ser ut).
Men jag kan bara rekommendera teknikpaket 2 med premium sound. Låter makalöst bra faktiskt.
lobbysleeper skrev:(i någorlunda prioritetsordning):
Tidur, avstängningsbar airbag.
High perf. Stereon är att rekommendera.

Lastrumsmatta är skönt mot smutsig packning.
Hej och grattis till kommande bilen.

Jag håller med lobbysleeper om tillvalen ovan då jag lagt till dem på min kommande bil. :D
Dessutom valde jag elektrisk avstängning barnlås, gummimattor samt 17-tumsfälgar och vinterdäck.

Funderar på vinge och drag (Bägge kan eftermonteras).
Ljus klädsel kräver mycket mer vårdnad än mörk, men visst är det snyggt. :)

Lycka till
/Sverre
Senast redigerad av 1 SverreK, redigerad totalt 0 gånger.
Jag kör Oystergrå, mörkt skinn och classic woods paneler. Fungerar bra ihop och skulle inte välja ljust skinn med barn i familjen. Även kläder kan ge torrfällning och solka ner ljust skinn (jeans tex).
Vi kör med ljusgrått skinn på vår bil. Otroligt snyggt och lätt att hålla rent. Vi har två kids - 2 och 5 år som spiller och skräpar ner en del - men hittills inget bestående. Jag köper inte riktigt det argumentet att man borde välja mörk klädsel för att barn (och vuxna) solkar ner. Smutsen är ju inte borta bara för att man inte ser den... 8)

Jag håller däremot med om att mörkgrått skinn passar riktigt bra till oyster grey.
Guligan skrev:Vi kör med ljusgrått skinn på vår bil. Otroligt snyggt och lätt att hålla rent. Vi har två kids - 2 och 5 år som spiller och skräpar ner en del - men hittills inget bestående. Jag köper inte riktigt det argumentet att man borde välja mörk klädsel för att barn (och vuxna) solkar ner. Smutsen är ju inte borta bara för att man inte ser den... 8)

Jag håller däremot med om att mörkgrått skinn passar riktigt bra till oyster grey.
Jag tror ändå att ljusgrått skinn med svarta paneler är rätt lättskött medan beige-beige-kombon är svårt. Knapp, bälte, ratten, allt är ju beiget - inte enkelt att hålla rent.

Håller också med om färgkombon.
PH
AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]