Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
poseidon skrev:Alla begagnade BMW äldre än 3-4 år är väl extremt opremium. Åk till närmsta förort, där går det 13 på dussinet av sånna..... Men man ser inte så många V70 :lol:
I förorten är inte bilarna 3-4 år gamla utan snarare 13-14 år gamla. Believe me, jag ser dem dagligen när jag åker till jobbet.
av perhall
Steff 99 skrev:När man talar om att välja ny bil, så har merparten sällan dessa mer än tre år ev fyra.
Då är det värdeminskning och service som kostar.
Reperationkostnaden är sällan eller aldrig speciellt hög om man ser till snittet och att bilarna rullar mellan 8-10.000 mil
Försäkringskostnaden skiljer väldigt marginellt.
I storstad betalde jag 60 kr mer i månaden i försäkring på BMW i förhållande till V70.

Så skall man välja BMW 5 serie alt. V70 och om man bortser från en högre kapitalkostnad på BMW så tror jag att resten av kostnaden i kronor är försumbar.
Då är valet mer vad man har för krav på komfort alt. lastförmåga.
Nackdelen att åka Volvo är att man inte är speciellt ensam om att åka V70, det går ju 13 på dussinet, men gillar man att vara en i mängden så är valet enkelt. :|
Min erfarenhet är att BMW och VOlvo numera är ungefär lika dyra att laga. VOlvon billigare att försäkra.

Men även om V70 är extremt vanlig så tycker jag inte att en 5-serie är något bra val om man vill sticka ut. Där jag bor är Audi den vanligaste bilen, sen Volvo och sen BMW. 520d är ju inte så kul heller, lika lite som A6 2,0TDI, däremot är ju en 535d, 550i eller 535i med lite utrustning ett kul val.

Däremot skulle jag välja en 520d framför en V70 D3 eftersom BMW:n är modernare, roligare... för ung samma milkostnad/PH
av maba
För min egen del var jag också sugen på en 5-serie Touring, men med några resor till fjälls varje år så känns bakhjulsdrift lite sisådär. Så då skulle det krävas en xDrive och vips så behöver man en 525 i eller d och då börjar prislappen stiga markant... Dessutom finns inte xDrive än i nya modellen. Så jag slog till på en V70 D5 AWD istället.
av matzen10
Kom hem efter ett par dagars jobb och såg att AMS (Auto motor & sport) hade kommit. På förstasidan var det en duell mellan 520d och V70 D5. Får återkomma imorgon (eller på måndag) när jag läst reportaget och skriva lite om kostnaderna för dem och skillnaderna. Om nu ingen annan redan har uppdaterat sig kring detta och vill skriva en rad angående den jämförelsen. Verkar vara en relevant jämförelse för den här tråden!
Själv åker jag en "förorts BMW" 528iA från -97 och har gjort det under 7 år och 16000 mil. Har även haft 2 S60 under 2,5 år. Min nästa bil hoppas jag blir en BMW. BMW är en mycket bra bil. Volvo är oxå en bra bil men med lite lägre (enligt mig) kvalitetskänsla i materialen och gnek från inredningen samt att BMW har lyckats göra motorerna & drivlinorna sanslöst bra. Har det att göra med längsmonteringen av motorerna? Kanske CarMan eller någon annan som vet??
För min del är det även självklart att en Volvo ska mönstras innan valet står 100% klart! Och några andra konkurrenter ;-) Man kan väl säga att i valet mellan en BMW och en Volvo är man aldrig en förlorare; bara olika supernöjd! :-)-)

/Matz
av perhall
matzen10 skrev:Kom hem efter ett par dagars jobb och såg att AMS (Auto motor & sport) hade kommit. På förstasidan var det en duell mellan 520d och V70 D5. Får återkomma imorgon (eller på måndag) när jag läst reportaget och skriva lite om kostnaderna för dem och skillnaderna. Om nu ingen annan redan har uppdaterat sig kring detta och vill skriva en rad angående den jämförelsen. Verkar vara en relevant jämförelse för den här tråden!
Själv åker jag en "förorts BMW" 528iA från -97 och har gjort det under 7 år och 16000 mil. Har även haft 2 S60 under 2,5 år. Min nästa bil hoppas jag blir en BMW. BMW är en mycket bra bil. Volvo är oxå en bra bil men med lite lägre (enligt mig) kvalitetskänsla i materialen och gnek från inredningen samt att BMW har lyckats göra motorerna & drivlinorna sanslöst bra. Har det att göra med längsmonteringen av motorerna? Kanske CarMan eller någon annan som vet??
För min del är det även självklart att en Volvo ska mönstras innan valet står 100% klart! Och några andra konkurrenter ;-) Man kan väl säga att i valet mellan en BMW och en Volvo är man aldrig en förlorare; bara olika supernöjd! :-)-)

/Matz
Håller med om det du skriver. BMW är ju en mer förfinad bil, helt klart. Men samtidigt som BMW ger högre kvalitetskänsla (skillnaden var kanske större förr men har nog ökat nu igen genom nya 5-serien) så är BMW känsliga för bra underhåll. Du hittar knappast en riktigt risig S70 GLT-97, men 10 år gamla BMW kan vara hur risiga som helst. Och hur fina som helst. På något sätt är Volvon mer robust, och den har definitivt bättre rostskydd. Allt är liksom mer grovt, marginalerna större: inte så många pixlar i panelerna, inte så fin känsla i knapparna... om man kollar bilar till salu på kvd.se finns oftast ett gäng misskötta, risiga BMW med. Och det är inte lätt att få fason på dem. Kanske man alltså kan säga att BMW håller bättre om man sköter den bra, men Volvo bättre om man inte sköter sin bil... ja, kan låta konstigt men likväl verkar det vara så/PH
av perhall
matzen10 skrev:Kom hem efter ett par dagars jobb och såg att AMS (Auto motor & sport) hade kommit. På förstasidan var det en duell mellan 520d och V70 D5. Får återkomma imorgon (eller på måndag) när jag läst reportaget och skriva lite om kostnaderna för dem och skillnaderna. Om nu ingen annan redan har uppdaterat sig kring detta och vill skriva en rad angående den jämförelsen. Verkar vara en relevant jämförelse för den här tråden!

/Matz
Jag vet redan... BMW:n kommer att vinna fett i ams. Volvon kommer att ha jättehög testförbrukning. De kommer att vara grymt imponerade av BMW:n och undra om det inte är världens bästa bil.
I Teknikens Värld kommer Volvon att vinna (de testar V70 D3,tror jag, mot 520d i nästa nr) och så kommer de att göra sig roliga över att det är så mycket onödig utrustning i testbilen (BMW:n framför allt) och undra varför man ska köpa ett soltak för 18 100 när bilen ju redan har AC som standard.

PH
av Enzo
Glöm inte att V70 har en funktionell skuff i jämförelse med 5-serien.
Jag har hittat två bilar där min hundbur går in, det är passat och V70.

Men jag upprepar mig, den enda 5-serie som ger en ekonomi i V70-klass är just 520. Tar man en sådan med grundpaketet och nåt litet extra så kan man nog få en relativt billig milkostnad. Jämför med en d5 AWD för 350 (med lite extra utöver summum) så kostar motsvarande 5-serie 500 papp när väl en 525 xd kommer. De skillnaden får du aldrig igen trots de 10000 du sparar in på den kostnadsfria servicen. D5an drar dessuom något mindre bränsle så du äter nog upp servicekostnaden bara på det.
Jag ligger kontinuerligt på en dl. mindre än kollegan som kör en 525 xd automat E61.
på 8000 mil har man tjänat in servicekostnaden. Hans försäkring är betydligt dyrare än min och vi bor båda i Stockholm.

Men visst, står man ut med bakhjulsdrift och inte behöver en riktig skuff, så tar jag också hellre en 520d än en snikutrustad D3.

Börjar man sedan jämföra en t6 med en 523 som ju hamnar på samma pengar med automat och grundpaket så har i alla fall jag roligare i en t6. Och kör dessutom ifrån BMW överallt.

Jag förstår iofs BMW att de inte släpper fryhjulsdrift till 520d. De skulle inte få sälja någon annan motor då den funkar bra och räcker för de allra flesta.
av perhall
Enzo skrev:Glöm inte att V70 har en funktionell skuff i jämförelse med 5-serien.

Men jag upprepar mig, den enda 5-serie som ger en ekonomi i V70-klass är just 520. Tar man en sådan med grundpaketet och nåt litet extra så kan man nog få en relativt billig milkostnad. Jämför med en d5 AWD för 350 (med lite extra utöver summum) så kostar motsvarande 5-serie 500 papp när väl en 525 xd kommer. De skillnaden får du aldrig igen trots de 10000 du sparar in på den kostnadsfria servicen. D5an drar dessuom något mindre bränsle så du äter nog upp servicekostnaden bara på det.
Jag ligger kontinuerligt på en dl. mindre än kollegan som kör en 525 xd automat E61.
på 8000 mil har man tjänat in servicekostnaden. Hans försäkring är betydligt dyrare än min och vi bor båda i Stockholm.

Men visst, står man ut med bakhjulsdrift och inte behöver en riktig skuff, så tar jag också hellre en 520d än en snikutrustad D3.

Börjar man sedan jämföra en t6 med en 523 som ju hamnar på samma pengar med automat och grundpaket så har i alla fall jag roligare i en t6. Och kör dessutom ifrån BMW överallt.

Jag förstår iofs BMW att de inte släpper fryhjulsdrift till 520d. De skulle inte få sälja någon annan motor då den funkar bra och räcker för de allra flesta.
Saken är ju den att de har fått till 520d riktigt bra, 0-100 på ca 8,5. Snål. Tyst. 525d är ju inte särskilt snå. Däremot är 530d en höjdarmotor men det är +100 000 från 520d. 523i är en rätt seg historia. Så jag håller med, helt klart är 520d ett "fynd" med Volvo-milkostnad, medan övriga 5-seriebilar är dyrare att äga. 523i är ju t ex inte särskilt snål men ganska seg. Sen vill jag jättegärna ha en 530d eller 535i - mycket hellre än en V70 T6 - men det är en annan historia, och att köpa en snabb BMW med solid lack, tygklädsel och halogenljus känns helt fel...

Betalar drygt 4000 per år för helförsäkring på min V70 i Stockholm City. Ca 3000 lägre än motsvarande BMW = motsvarar 1 dl skillnad i förbrukning (och ja, min drar mer än en BMW 525i...).
PH
Användarvisningsbild
av supersonic
Enzo skrev:Glöm inte att V70 har en funktionell skuff i jämförelse med 5-serien.

Tror inte en stund på att en 525 XD Aut är 1 dl törstigare än din XC70. Inte med samma förare och förutsättningar! ;-// I alla fall inte 525 XD 2007B (197hk/400nm)
av Amli
Jag har just senaste numret av AMS med testet mellan V70 D5 och nya BMW 502d Touring och mycket riktigt jämnar BMW´n marken med V70 enligt AMS. Den vinner på i stort sett alla punkter.

Jag har just nu för tillfället en 520d Touring E61 MY10 med manuell låda som jag har avverkat ca. 60 mil i. Det är faktiskt första gången jag kör en sådan. Innan har jag bara kört 530d och M5 i E60/61 utförande. Jag kan snabbt konstatera att det är inte alls samma sak när det inte sitter en kraftig motor i modellen. Jag tycker inte att denna känns mer premium än min XC70. Den är dock avsevärt mycket trevligare i drivlina och känsla. Men det som slår mig mest är hur snålt den går. Jag körde igår från Sthlm till Grebbestad (på västkusten) som är ca. 50 mil landsväg. Jag låg konstant ca. 20km/h över hastighet med farthållare hela vägen och fullgas accelerationer vid varje omkörning och snittförbrukningen landade på 0.56. Det var mindre än halv tank.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]