Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jbl
Det blir något bättre djup och lyster med en roterande maskin men det krävs träning och rätt sorts trissor till rätt sorts medel.

Är man nybörjare med maskin så är det nästan ett måste att börja med en maskin som oscillerar.

En oscillerande maskin kan gå med fullt spett hela tiden utan att orsaka skador. Men skulle det finnas skit på lacken så blir det repor.

Jag vill slå ett slag för excenter slipen. Denna maskin är bättre än dessa Cyclo kopior som diskuteras här. Effekten är högre samt att den skakar och väsnas mindre. Den är även smidigare då den är mindre. Jag har en Bosh PEX 400 med ställbart varv.

Det ställbara varvet nyttjar jag när jag lägger toppskyddet som är känsligare mot att friktion uppstår. Men en oscillerande skapar ju inte så mycket friktion men jag inbillar mig att det blir bättre med ett lägre varvtal.

Du kommer aldrig mer att vilja polera eller vaxa för hand om du köper en oscillerande maskin.
Användarvisningsbild
av A80TD
G-kraft skrev:
Noodles skrev:Är dubbla trissor att föredra för att arbetet går fortare (större yta som vaxas) eller för att resultatet blir bättre. :)

Tack för råden så här långt, fortsätt gärna!
Ett gott råd,,ska du ha en polermaskin då ska du köpa en med 3 trissor. Det är den bästa och för att du ska undvika att få de här runda cirklarna efter poleringen, samt välj en med el med bra kraft....det är en engångs investering så att köp en riktigt bra så blir du nöjd, men sedan måste man vara lite erfaren för att hantera vissa maskiner så att du inte får repor, men börja försiktig från början...och köp ett bra polerings medel.
Undvik sol under poleringen, samt tvätta inte av bilen efter, låt medlet bearbeta in i lacken, tvätta av bilen ca 3 dagar efter behandlingen....( första gång ej med högtryck.)
Kan du tipsa om någon sådan maskin? Fabrikat, försäljningsställe.... gärna någon webbsida att kolla på.
av jbl
Bara för att tillägga så tar man bort polerrosor med en finare trissa och ett mindre averkande medel.

Kan man det här med polering som är ett hantverk så tar man bort polerrosorna med roterande maskin.

Upprepar det igen att en roterande maskin är inget för en nybörjare att börja sin maskin karriär med. Man behöver arbete upp känslan först med en oscillerande. Tro mig jag vet.
av blizzy
min polermaskin kostade 2000kr. beg. av märket festo,riktig proffsmaskin!kan ta polerjobb med den,får tillbaks pengarna på ett par timmar!
av Droopy
Ramon skrev:Okej, får ta och fundera på vilken som skulle passa mig bäst. Har aldrig polerat med maskin förut och det finns inga stora repor på bilen heller vad jag kommer ihåg (det är mest solcirklar efter att den förra ägaren antagligen kört bilen i maskintvätt med borstar). Så en oscillernade skulle nog passa bra.

Fast du skriver att resultatet blir bättre med en roterande, hur mycket bättre? Jag menar, kan man polera upp en sån där kristallblank yta och djup med oscillerande maskin? Någon som har bild eller skulle kunna ta bild på hur det blev efter polering med oscillerande maskin och med roterande?

För vaxning fungerar Rusta maskinen utmärkt, jag har kört ett trettiotal bilar med en likadan. Den är en kopia på orginalet (Cyclo) som kostar ca 5500:- så för 400:- gör den verkligen sitt jobb, det som brukar rasa i dom är lagren (standard SKF lager, lätt att byta). För polering skal du använda en roterande maskin, fins även där billiga kopior på Makita, Flex mm för en 500-600:- men dom rekommenderar jag inte då de jag testat inte klarar av att hålla konstant varvtal vilket är viktigt för ett bra resultat, själv kör jag med en Makita polermaskin och använder Rusta maskinen för att ta bort polerrosor/vaxa/lackförsegling
Användarvisningsbild
av lellec56
Kolla in den som Jula har, kostar 295:- på kampanj
Användarvisningsbild
av oaka
Frågan är vad man ska köpa.
Är nybörjare så jag tänkte mig den med dubbla huvuden från B-tema, den är ju steglöst ställbar i varvtalet med.

Men blir resultatet lika bra med en sådan jämfört med en roterande i typ samma prisklass? Eller behöver man ha båda varianterna?
Användarvisningsbild
av Janne3
För min del har jag prövat många billiga maskiner, dessverre är de helt orkeslösa ialla fall de ja prövat ,Jag köpte en av märket flex http://www.flexscandinavia.se/index.asp?id=807 Och är mycket nöjd den kostar viserligen några tusen men hel nöjd, har man som jag 3bilar som skall hållas blanka så tyckte ja de va värt vart enda öre
av Lindfalas
oaka skrev:Frågan är vad man ska köpa.
Är nybörjare så jag tänkte mig den med dubbla huvuden från B-tema, den är ju steglöst ställbar i varvtalet med.

Men blir resultatet lika bra med en sådan jämfört med en roterande i typ samma prisklass? Eller behöver man ha båda varianterna?
Köp den från biltema..
Funkar hur bra som helst.
Finns ingen annledning till dyrare maskin.
Dock bör du skaffa en roterande maskin också.
Finns för 3-400:- som funkar bra.
Enda nackdelen med en billig roterande är att de är lite slöa och att det inte finns automatisk varvtalsreglering. Så du får reglera det manuellt, men det är ganska enkelt och är bara en vane sak.

Greetz
Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]

Vi som beställt nya XC60

Jodå, det syns att bilen har det från […]

Varför byta? XC60

Funderade på att byta upp mig till en ny XC[…]

Hej, har en V70 -05 som jag bara kör på[…]