Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Om felet beror på att någon vid tidigare service gjort fel kanske det inte är så konstigt...

/Thomas
av Ligementet
Har själv jobbat på Bilia ett kort tag och tror inte de gjort fel, verkar långsökt med tanke på verkstans ockrande i övrigt ...har dragit en del stift och vet inte hur det är med dig, men hur kan man montera så fel att det plötsligt går av (aldrig hört i min krets), och hur kan man undvika att märka detta?
Användarvisningsbild
av Funk
Man kanske inte "undviker att upptäcka det" utan helt enkelt drar i stiftet snett...fortsätter jobba och hoppas att problemet inte dyker upp 6000 mil senare på den egna verkstaden. Att göra fel kan alla, något annat vore ju löljigt att påstå. Att dra ett stift snett i en aluminiumtopp är inte så svårt om man slarvar, det har säkert hänt mer än en gång. Att fortsätta tvinga i det skulle jag gissa inte är så svårt om man är ansvarslös, och en sådan mek kan man säkert hitta på de flesta verkstäder om man letar lite. Ett par tusen mil senare hamnar det nu permanent sittande stiftet på en annan verkstad....

Jag är inte på något sätt hopkopplad med CMS, jag är bara en hyggligt medveten kund som använt mig av dem några gånger med gott utfall. Är du möjligen en av dem som anser sig vara felaktigt behandlade av CMS ?

/Thomas
av Ligementet
Nä, alltså jag talade om hur man undviker att märka att ett tändstift sitter så fast så att man drar av det, det har jag aldrig hört talas om. Däremot har jag hört talas om många verkstäder använder sig av mindre lämpliga redskap när de drar loss stift för att spara tid.

Att ett tändstift sitter så in i helvete har ju vi båda råkat ut för. Sedan har jag väl aldrig insinuerat att du jobbar på CMS Group, eller varför tog du den försvarspositionen?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag klargjorde bara det för att jag ställde frågan om du var den som drabbats, inget annat....
Så är du drabbad, eller känner en drabbad ?

/Thomas
av Ligementet
Jag läste artikeln och tycker det är ett väldigt intressant ställningstagande CMS Group gjort när man först dragit av ett tändstift (som sagt, hur man nu lyckas med det??) och sedan vill att kunden ska betala 30 000 kronor ?:-/
Om tändstiftet var felmonterat (vilket verkar vara en nödlögn då man ljugit om tiden) var väl endast en parantes i artikeln, eftersom en yrkesman ska upptäcka sådant och varna kunden.

Att man först verkar sagt 15 000 och sedan dubblat summan för att utpressa en kund vars bil man har förstört, var något annat jag reagerade på och som jag själv råkat ut för liknande, dock inte med de siffrorna.

Eftersom du tycker att det är vad man kan förvänta sig när man lämnar bilen till en verkstad och mest är intresserad av mig, så kan jag ändå inte utesluta tanken på att du har en rätt stark koppling till företaget. Att en kund som lämnat in sin bil där och fått en OK service skulle rycka ut till försvar för ett företag på ett så oreserverat lojalt sätt, det verkar vid närmare eftertanke inte troligt.
Om du inte jobbar på CMS får du gärna berätta om man hittar dig på nån annan verkstad, det är inte den slarvmekaniker-attityden man vill stöta på.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag är inte på något sätt knuten till CMS. Jag är i botten mekaniker sedan nära 30 år, även om jag inte sysslar med det idag....så du behöver inte oroa dig för att stöta på mig i en verkstad över huvud taget.
Anledningen till frågeställningen är att jag är naturligt misstänksam och alltid drar öronen åt mig då nya medlemmar med ett fåtal inlägg postar denna typ av inlägg. Att det dessutom bedrivs en blogg och postningskampanj mot samma företag runt om på nätet spär på min nyfikenhet... därav frågan.

/Thomas
av Ligementet
Ja, du har rätt i att CMS Group har riktigt dåligt rykte på alla konsumentsajter, det ser man tydligt. Ingen rök utan eld som man säger. GP har väl också tilldömt det rätt stort allmänintresse på vilket sätt en verkstad i stan hanterar olika ärenden, så det verkar ju väldigt troligt att det är en rättvisande bild.

Eftersom du säger att du bara är en extremt lojal kund så får jag tro dig, och det är bara att hänga fast - känns som de kommer behöva sådana i framtiden med den attityd man visar upp i artikeln.
Användarvisningsbild
av Funk
Det handlar väl bara om två fall till ARN och att de flesta omdömena på sajterna är gjorda av ett fåtal individer. Iofs är två för många, men dom är väl ännu inte heller avgjorda.
Ditt första inlägg på detta forumet 11 minuter efter du reggat dig var :
Får själv reklamutskick från dem som volvoägare i regionen, men det verkar lite lurigt när man gör en sökning på google.
Alla konsumentsajter är fulla av negativa kommentarer och erfarenheter av CMS Group.

Det gör mig misstänksam, sorry om jag trampat dig på tårna, men sådan är jag...speciellt då jag själv har faktisk erfarenhet av företaget i fråga.
Extremt lojal är jag dock inte, det är bara du som påstår det...
CMS har i mitt fall utfört jobben som man kan begära, och tagit betalt ungefär som väntat...precis som de flesta andra företag jag anlitar. Jag frågade enbart, och helt öppet, om din relation till företaget av alla ovan nämnda skäl..

/Thomas

Min V60 D3 Classic tillverkad 2017-11 har då[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]

Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]