Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
andreas_lofgren skrev:Intressant. När jag själv var ute och letade tjänstebil var skillnaden stor - åt andra hållet. Fick offert på BMW 520d E61 med 21% rabatt. På Volvo fick man 8-9% ungefär. Detta fick till följd att V70 var dyrare än E60 vilket inte direkt kändes vettigt. Den stora rabatten på E61 förklaras av att just då fick tjänstebilskunder kombitillägget gratis plus kampanjpris på Comfort+Advantage men även annars har jag utan några kampanjerbjudanden 12% på BMW just nu och 10% på Volvo i ramavtalet.
I nuläget är det kanske än lättare att få rabatt på BMW med tanke på att Euron står i 9 kr, för lite över ett år sedan var den över 11 kr.
Bara där har vi 10%
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Intressant. När jag själv var ute och letade tjänstebil var skillnaden stor - åt andra hållet. Fick offert på BMW 520d E61 med 21% rabatt. På Volvo fick man 8-9% ungefär. Detta fick till följd att V70 var dyrare än E60 vilket inte direkt kändes vettigt. Den stora rabatten på E61 förklaras av att just då fick tjänstebilskunder kombitillägget gratis plus kampanjpris på Comfort+Advantage men även annars har jag utan några kampanjerbjudanden 12% på BMW just nu och 10% på Volvo i ramavtalet.
Svårt att jämföra, Tex att Bmw tar 0 kr i kombitilläg gör att de har stor rabatt, men Volvo tar ju också 0 kr för att få kombi på V70 då kombi är meredan från början på V70 medans BMW tar extrabetalt och sedan rabatterar.

Sen kampanjpris på Comfort+Advantage brukar ju matchas av volvos olika kampanjpris på tex Business++ osv.

Sen var 8-9% ruskigt dåligt, Har fått mycket mer.
av Amli
Steff 99 skrev: I nuläget är det kanske än lättare att få rabatt på BMW med tanke på att Euron står i 9 kr, för lite över ett år sedan var den över 11 kr.
Bara där har vi 10%
BMW lär ha säkrat valutan för minst ett halvår sedan så att den är låg just nu tror jag inte påverkar någonting om du köper en bil idag.
Senast redigerad av 1 Amli, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Jag höll inte koll på exakt vad som ledde till viss rabatt utan för mig var det nettopriserna som var mest intressanta. Och där låg Volvo på helt fel nivå.

Mitt första inlägg var egentligen främst en motreaktion på påståenden om att BMW är "jättedyra att utrusta" när nettopriset inte nödvändigtvis behöver vara högre alls.
av Enzo
AWWD skrev:
perhall skrev:Klart bra pris på D5 AWD! Vet inte riktigt varför men den kanske är lite svårsåld, den finns ju bara med automat och snart bara med Summum.
Det jag hört om "kampanjen" på 317 kkr för D5 AWD Kinetic är att den gäller Volvosäljarna i Norrland, får inte annonseras, bilar får bara tas hem mot kundorder (inte som spekulation) och är framtagen med tydlig inriktning mot VW-handlarnas kunder som funderar på Passat 4-motion.

/awwd
I så fall hör stockholm till norrland för jag fick samma erbjudande, dvs, 334.900 för en summum, eller 304.900 för en kinetic, eller för den delen 319.900 för en momentum. Men precis samma argument. Det gick dock inte att göra en pesetas mer på det priset. PÅ extrautrustningen fick jag dock 10%.
av Enzo
Det stämmer, hade en offert på en välutrustad 525 xd med listpris dryga 650, och säljpriset 499 (dock fortfarande utan minne på elstolarna).
Valde ändå en xc70 och har inte ångrat mig en sekund. Den är bättre för mig på det mesta utom möjligen prestigen.
Det var iofs i våras och en e61, inte f11.
av Tobbev
Nöjer man sig med en snikutrustad bil så är priset för en 5-serie inte hemskt mycket över en V70. Börjar man utrusta bilen lite, då springer det iväg fort för BMW'n. Jag provade för ett tag sedan att plocka ihop en 5-serie touring (inte den senaste modellen) med samma utrustning som min V70 och då blev skillnaden en bra bit över 100k.

Erfarenheten jag har från bekanta som kör/kört BMW är också att andrahandsvärdet på dessa bilar brukar uppskattas lite väl optimistiskt, eller som kompisen sade:

"Man tittar på vad bilarna kostar per månad, sedan justerar man andrahandsvärdet på BMW'n så att den blir billigast. Sedan lägger man upp siffrorna för frugan. Smällen kommer ju inte förrän när man säljer bilen och då har frugan glömt siffrorna man en gång presenterade"
av Steff 99
Tobbev skrev:Nöjer man sig med en snikutrustad bil så är priset för en 5-serie inte hemskt mycket över en V70. Börjar man utrusta bilen lite, då springer det iväg fort för BMW'n. Jag provade för ett tag sedan att plocka ihop en 5-serie touring (inte den senaste modellen) med samma utrustning som min V70 och då blev skillnaden en bra bit över 100k.

Erfarenheten jag har från bekanta som kör/kört BMW är också att andrahandsvärdet på dessa bilar brukar uppskattas lite väl optimistiskt, eller som kompisen sade:

"Man tittar på vad bilarna kostar per månad, sedan justerar man andrahandsvärdet på BMW'n så att den blir billigast. Sedan lägger man upp siffrorna för frugan. Smällen kommer ju inte förrän när man säljer bilen och då har frugan glömt siffrorna man en gång presenterade"
Tyvärr är det så att många har en egen uppfattning vad värdetappet borde vara på en BMW.
Jag har mitt eget exempel, eftersom jag hade en 530d E61 -07 innan nuvarande V70.
Jag har räknat ut min månadskostnad innehållande värdeminskning, service och reservdelskost inkl däck under 33 månader och 8000 mil.
min kostnad var 5400 kr/månaden, total 178.200 kr.

Sedan kan var och en fundera vad kostnaden skulle vara för en motsvarande V70 med ett inköpspris på ca 400.000 alltså 100.000-150.000 under min BMW:s netto inköpspris.
av perhall
Volvo och BMW är väl ungefär lika duktiga på att ge rabatter. Men nu är 5-serien ny och V70 halvgammal = mest rabatt på Volvo. För två år sen var det tvärtom. Och mycket rabatt kan man få på en välutrustad BMW 3-serie nu (gammal modell), säkert svårt att få loss en V60 D5 AWD med mer än 8-9 %... /PH
av Lövet
Steff 99 skrev: Sedan kan var och en fundera vad kostnaden skulle vara för en motsvarande V70 med ett inköpspris på ca 400.000 alltså 100.000-150.000 under min BMW:s netto inköpspris.
Det är kanske inte i alla lägen så värst mkt mindre. Vad får man för en 3 år gammal V70II idag som kostade 400k ny - 250k? I så fall hamnar du på 4100 i månaden och sedan ska service läggas till eftersom det är gratis på BMW men inte Volvo.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]